Części i regeneracja

Części i regeneracja

Artykuł sponsorowany

ponad rok temu  12.04.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Dwumasowe Koła Zamachowe z kasatorem luzu stosowane z suchymi sprzęgłami podwójnymi 2CT w Grupie Stellantis

Skrzynie biegów z podwójnym suchym sprzęgłem DDCT są stosowane w samochodach grupy Stellantis od kilkunastu lat. Coraz częściej stają się przedmiotem napraw w niezależnych serwisach samochodowych. To nowoczesne rozwiązanie budzi wiele pytań, zwłaszcza podczas pierwszej naprawy. Dzisiaj zajmiemy się tematem koła zamachowego, użytego w tym rozwiązaniu.

Na zdjęciu powyżej widać zastosowany mechanizm, który ma za zadanie skasować luz międzyzębny pomiędzy kołem zamachowym, a zazębieniem sprzęgła podwójnego 2CT. W przypadku wymiany DKZ na nowe, mechanizm jest gotowy do montażu.

Połączenie  koło zamachowe - sprzęgło 2CT 

W warsztacie był naprawiany Jeep Renegade. Powód prosty: wycieki z uszczelniaczy skrzyni biegów. Wymiana DKZ nie była konieczna, natomiast należy pamiętać, że każde rozłączenie skrzyni biegów od bloku powoduje rozprężenie pierścienia. Zauważymy luźne sprężynki, zapadki poza łuzami oraz pierścień, który może się przesunąć pod działaniem siły.

Jeżeli ponownie chcemy użyć DKZ w tym rozwiązaniu, konieczne jest ustawienie fabrycznej pozycji kasatora luzu do czego potrzebujemy specjalnego narzędzia o nr 400 0471 10. Montaż skrzyni bez uprzedniego ustawienia DKZ może skończyć się połamaniem pierścienia i dodatkowymi kosztami.

Montaż podstawy i przyrządu na DKZ oraz zablokowanie zapadek w łuzach

NAPRAWA

Pierwszą czynnością jest zmocowanie podstawy przyrządu w odpowiednim miejscu pierścienia napinającego. Są 4 wersje koła zamachowego w zależności od rodzaju silnika (Więcej informacji na WWW.REPXPER.PL lub w aplikacji REPXPERT) więc trzeba być uważnym. Narzędziem chwytamy za pierścień napinający wysuwając odpowiednie śruby. Następnie za pomocą szpilki napinamy mechanizm do pozycji, w której będzie możliwe zablokowanie zapadek w łuzach (fot.5). Nie należy wciskać zapadek zbyt głęboko, gdyż mogą się złamać, stąd dalsza naprawa nie będzie możliwa. Tylko tak przygotowane koło zamachowe jest gotowe do montażu skrzyni biegów.


Fot. 4 Narzędzie specjalne do ustawiania pierścienia w DKZ oraz montaży sprzęgła 2CT  w Skrzyniach C635 znanych jako TCT, DDCT

PODSUMOWANIE

Trzeba umieć uważnie oceniać podzespoły, gdyż w samochodach innych marek istnieją również pierścieni „automatyczne” gdzie operacja cofania napinacza nie jest potrzebna. W przypadku ponownego użycia DKZ w samochodach grupy Stellantis powyższa procedura musi zostać przeprowadzona.


DKZ w ustawieniu gotowym do montaży skrzyni biegów

Kacper Zabłocki
Więcej praktycznych informacji na www.repxpert.pl

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony