Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  21.08.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Ekspertyza i innowacyjność w zakresie kontroli wibracji

Poduszka silnika, hydrauliczna

Przyjemność z jazdy, maksymalny komfort w kabinie, niski poziom hałasu i brak wibracji – zbyt często jest to tylko marzenie. Dlaczego? Z jednej strony powierzchnia drogi nie jest wystarczająco równa i ma wpływ zarówno na jakość podróży, jak i na samą konstrukcję pojazdu, a z drugiej strony – elementy kontroli wibracji jako części zamienne są często pomijane podczas wymiany. Co prawda mają one zdolność do tłumienia hałasu i wibracji, ale często ignoruje się ich skuteczność, tłumacząc, że wiek i przebieg samochodu usprawiedliwiają nadmierny hałas, pomijając fakt wpływu tych elementów na bezpieczeństwo jazdy.

Wibracje często powstają w wyniku starzenia się elementów lub słabej jakości tłumików drgań. Drgania te nie tylko wpływają na komfort jazdy – niechciane wibracje mogą rozprzestrzeniać się w całym pojeździe i spowodować uszkodzenie silnika czy innych elementów. To również z tego powodu dla tych części jakość jest naprawdę ważna.
Produkty kontroli drgań i tłumienia wibracji dzielimy na cztery kategorie: układ przeniesienia napędu, zawieszenie silnika i skrzyni biegów, części podwozia oraz zawieszenia. Poniżej przedstawiamy szczegółowo poszczególne kategorie.

Zawieszenie samochodu
Koła lub opony, które są tylko nieznacznie niewyważone, mogą powodować zauważalne drgania podwozia. Na przedniej osi w pewnych zakresach prędkości prowadzi to do niebezpiecznych drgań kierownicy i kół (efekt shimmy). Wibracje te można skutecznie wyeliminować dzięki zastosowaniu starannie zaprojektowanych tulei hydraulicznych. Klasyczne tuleje podwozia bez hydraulicznego tłumienia nie są w stanie ich usunąć. Wykonane tradycyjną metodą tuleje metalowo-gumowe, które nie są przeznaczone do danego modelu pojazdu, nie osiągają takiego samego stopnia tłumienia.
Zawieszenie silnika i skrzyni biegów, czyli zawieszenie całej jednostki napędowej. W tym przypadku najważniejsze jest to, co jest w środku, a nie to, jak wygląda z zewnątrz. Materiał, z którego jest wykonana poduszka, a w szczególności mieszanka kauczuku – elastomer musi mieć odpowiednio dopasowane właściwości tłumiące i musi być dokładnie dopasowany do konkretnego zastosowania. Moc silnika różna o 10% dla podobnej jednostki zmienia charakterystykę poduszki, co wymaga od konstruktora i producenta innego zestrojenia, a w efekcie prowadzi do powstania odmiennej części zamiennej. Poduszki silnika mają dwie funkcje: nośną dla ciężaru całej jednostki oraz elastyczną – wytłumiają drgania między silnikiem i podwoziem. Zastosowanie gorszej jakości poduszek powoduje wzrost poziomu drgań w porównaniu do poduszek oryginalnych, co skutkuje zarówno spadkiem komfortu jazdy i przyśpieszonym zmęczeniem pasażerów, jak również zwiększonymi wychyłami silnika, co z kolei prowadzi do przyśpieszonego zużycia, a w krytycznych przypadkach – do uszkodzenia urządzeń napędzanych przez silnik.
Realizując wspólczesne proekologiczne wyzwania stawiane przez producentów samochodów, Grupa Freudenberg wprowadza do poduszek silnika rozwiązania, które z jednej strony zapewniają wytrzymałość konstrukcji i najwyższe parametry tłumienia, z drugiej zaś – poprzez redukcję masy o ok. 40% – wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin do atmosfery.

Mocowania amortyzatora
Odgrywają one istotną rolę – integrują amortyzator z nadwoziem samochodu. Podstawową funkcją mocowania amortyzatora jest odizolowanie dynamicznej siły tłumienia amortyzatora ze sprężyną od pozostałych elementów nadwozia, dzięki czemu unika się przenoszenia wibracji. Zużyte lub uszkodzone amortyzatory i/lub ich górne mocowania nie są w stanie skutecznie funkcjonować. Powoduje to nie tylko spadek komfortu jazdy, ale stanowi też zagrożenie bezpieczeństwa poprzez wydłużoną drogę hamowania, brak wyczucia przez kierowcę trakcji i optymalnego trzymania się drogi. 

Układ napędowy
Elastyczne koła pasowe wału wykorzystywane są do przeniesienia napędu z wału korbowego poprzez pasek wielorowkowy na pozostałe urządzenia. One także muszą spełniać bardzo różnorodne wymagania: przeniesienie napędu, redukcja lub znaczące zmniejszenie drgań skrętnych w układzie wału korbowego, niedokładności montażu pozostałych elementów układu, odporność na korozję i przeciążenia, odporność termiczna (w czasie „elastycznej” pracy wytwarzana jest duża ilość ciepła) i wiele innych. Oprócz największego wyboru elastycznych kół w jakości oryginalnej Corteco dostarcza zestawy wraz z kompletem elementów montażowych (śruby, podkładki itd.), których zastosowanie zapewnia poprawną technologicznie jakość wymiany koła pasowego i całego układu. Rozwiązania w zestawie są bardzo cenione na rynku z wielu powodów, przede wszystkim za oszczędność czasu dla łatwiejszego zaopatrzenia oraz pewnego montażu.
Należy podkreślić, że po wymianie koła pasowego śruby nie mogą być ponownie użyte. Powodem, dla którego ich wymiana jest warunkiem m.in. gwarancji, jest to, że śruby elastyczne używane do montażu koła pasowego są dokręcone wysokim momentem, tuż nad ich zakresem elastyczności, co powoduje trwałe odkształcenia i rozciągnięcia ich struktury. Ponowne ich użycie wiąże się z wysokim ryzykiem przedwczesnego odkręcenia się koła lub zerwania połączenia, co prowadzi do gwałtownej awarii i bardzo wysokich kosztów naprawy silnika lub nawet do jego wymiany.
Oferta kół pasowych Corteco została wzbogacona o elastyczne koła skonstruowane specjalnie do systemów start-stop, przez co przyczyniają się one do redukcji emisji CO2 i zużycia paliwa. Dla tych układów zwiększona została (w porównaniu do tradycyjnych pojazdów) liczba cykli uruchamiania i zatrzymywania silnika – średnio tradycyjne koła pasowe muszą wytrzymać od 50 000 do 70 000 uruchomień, w przypadku systemów system start-stop liczba ta rośnie ponad 10-krotnie. Wpływa to w sposób oczywisty na wymagania co do jakości, dlatego wprowadzono daleko idące zmiany konstrukcyjne (zmiana geometrii kół), technologiczne (proces łączenia metalu z elastomerami) oraz materiałowe (zastosowanie mocniejszych mechanicznie i termicznie mieszanek). Firma Corteco, członek Grupy Freudenberg – wiodącego dostawcy rozwiązań tłumienia drgań, jako pierwsza wprowadziła i oferuje szeroki asortyment kół opracowany specjalnie do realizacji w układach start-stop.

Przeniesienie napędu
Innowacyjne, elastyczne sprzęgło wału napędowego stanowi ekonomicznie uzasadnioną alternatywę dla klasycznej tarczy Hardy’ego. Zastosowanie w lekkiej aluminiowej tarczy pływających (hydraulicznych) tulei metalowo-gumowych zapewnia lepsze wytłumienie drgań od typowej tarczy gumowej, pomaga niwelować nierówności biegu wału i pozwala zmniejszyć jego masę. To rozwiązanie znalazło już zastosowanie na liniach montażowych wiodących producentów wysokiej jakości samochodów z tylnym napędem. Corteco oferuje tarcze w postaci zestawu wraz z niezbędnymi śrubami.
Podsumowując, należy podkreślić, że tylko odpowiednio skonstruowane i dopasowane w najdrobniejszych szczegółach części zamienne kontroli wibracji będą działać prawidłowo i redukować lub całkowicie niwelować nawet mikrodrgania, co wpłynie na komfort podróży, a to z kolei przekłada się na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg, jak również na trwałość całego pojazdu oraz wszystkich jego elementów i podzespołów.
Na podstawie obszernego materiału i rozwoju know-how grupy Freudenberg Corteco jest w stanie zaoferować elementy kontroli wibracji i zestawy naprawcze w jakości OEM dla ponad 27 500 rodzajów pojazdów. Wszystkie produkty są zaprojektowane tak, aby spełnić najwyższe standardy jakości i produkowane przy użyciu najnowszych metod.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony