Jazda w korku bez automatycznej skrzyni biegów, ze względu na konieczność ciągłego operowania pedałem sprzęgła, gazu i hamulca, potrafi być uciążliwa. Rozwiązaniem tego problemu jest eClutch – elektroniczne sprzęgło firmy Bosch.
eClutch umożliwi jazdę w trybie Stop&Go tak komfortową, jak przy automatycznej skrzyni biegów – tylko przy użyciu pedału hamulca i gazu, bez ryzyka, że silnik zgaśnie.
Elektroniczne sterowanie sprzęgłem wypełnia lukę pomiędzy automatyczną a manualną skrzynią biegów. Zastosowanie elektronicznego sprzęgła eClutch umożliwia również oszczędzanie paliwa w trybie jazdy z wyłączonym silnikiem. Kiedy kierowca nie przyspiesza, sprzęgło odcina silnik i przekładnię. Silnik wyłącza się, a realne zużycie paliwa maleje średnio o 10%.
Cena sprzęgła eClutch plasuje je znacznie poniżej poziomu konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów i jest atrakcyjną alternatywą w silnie konkurencyjnym segmencie małych samochodów. Różnica pomiędzy sprzęgłem elektronicznym, a kompletną automatyzacją skrzyni biegów jest taka, że eClutch umożliwia automatyzację samego sprzęgła, a nie przekładni. Pedał sprzęgła przesyła tylko jeden sygnał elektryczny do aktuatora, który uruchamia sprzęgło.
Proces, jaki kryje się za jazdą w trybie Start-Stop z wyłączonym silnikiem nie jest skomplikowany: system Bosch wykrywa, kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, wyłącza sprzęgło i odcina dopływ paliwa do silnika. Efekt ten kierowcy mogą częściowo symulować ręcznie, gdy podczas zjeżdżania ze wzniesienia wyłączą sprzęgło. W przyszłości system będzie automatycznie wykonywał taką funkcję oraz dodatkowo wyłączał silnik. Z technicznego punktu widzenia jest to wyzwanie, ale bardzo opłacalne: umożliwia obniżenie zużycia paliwa o 10%.
Sprzęgło eClutch można wykorzystywać również do wspomagania zmiany biegów, co zapobiega szarpnięciom silnika, często odczuwanym w takiej sytuacji. Specjalny czujnik rejestruje początek procesu zmiany biegów i dostosowuje prędkość obrotową silnika. Dzięki temu zmiana biegów jest płynna i komfortowa.
Przy elektryfikacji układu przeniesienia napędu, elektroniczne sterowanie sprzęgłem stwarza inną nową opcję. eClutch umożliwia połączenie napędu hybrydowego i manualnej skrzyni biegów. Dotychczas napęd hybrydowy był możliwy tylko w wersji z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ przy skrzyni manualnej nie była możliwa koordynacja obydwu układów napędowych – silnika spalinowego i elektrycznego. Zaletami sprzęgła eClutch są tutaj: możliwość utrzymania manualnej skrzyni biegów w samochodzie z napędem hybrydowym oraz niższa cena podstawowych wersji układów hybrydowych, którą podwyższała dotychczas konieczność stosowania w pełni zautomatyzowanej skrzyni biegów.
Fot. Bosch
Komentarze (0)