Pamiętajmy, aby zawsze montować nowe akcesoria w trakcie serwisowania układów hamulcowych
Używane akcesoria mogą sprawiać wrażenie, że są w dobrym stanie technicznym, jednak niewątpliwie ich wytrzymałość na naprężenia została zredukowana. Części były narażone na działanie deszczu, wilgoci i korozji wywołanej solą sypaną na drogi oraz – w większości klimatów – także na działanie ekstremalnych temperatur. Brak wymiany akcesoriów na nowe może skutkować nierównym chwytaniem hamulców, czyli potencjalnie obniżać stabilność pojazdu i bezpieczeństwo jazdy oraz powodować przyspieszone zużycie klocków i tarcz, co z kolei prowadzi do wibracji i podnosi poziom hałasu podczas hamowania.
Pomimo że Delphi zaleca mechanikom jednoczesną wymianę klocków i akcesoriów mocujących, aktualne wyniki sprzedaży pokazują, że na 25 kompletów klocków hamulcowych sprzedawany jest tylko jeden komplet akcesoriów mocujących. Przy cenie akcesoriów stanowiącej jedynie 3-6% łącznego kosztu naprawy tarcz i klocków hamulcowych podczas serwisowania układów hamulcowych nie warto pomijać tego ważnego kroku.
Wymiana klocków hamulcowych
Tak jak elektronika zrewolucjonizowała sposób działania samochodów, tak samo rewolucjonizuje sposób, w jaki są one serwisowane i naprawiane. Wizualne sprawdzenie układów i dobra znajomość zasad ich działania nie są już wystarczające. Bez elektronicznego urządzenia diagnostycznego taka operacja zajmie znacznie więcej czasu, będzie mniej bezpieczna, a czasem jej wykonanie może okazać się po prostu niemożliwe. Przykładowo, istnieje ryzyko, że podczas ręcznego serwisowania układów system sterowania zostanie nieprawidłowo ustawiony, czego następstwem będzie wyświetlenie się kodów błędów.
W elektrycznych systemach hamulców postojowych, które są montowane standardowo w coraz większej liczbie modeli pojazdów, elektroniczne części sterujące muszą być podłączone podczas ustawiania zacisków hamulcowych, tak by pozycja klocka została zarejestrowana w systemie. Jest to niezbędne w trakcie wymiany klocków. Aby działać prawidłowo, system sterujący musi znać dokładną grubość klocków.
Czujniki ABS – czym one są?
Czujniki prędkości systemu zapobiegającego zablokowaniu kół (ABS) magnetycznie odczytują prędkość obrotową każdego z kół i przesyłają ją do elektronicznego układu sterującego (ECU). Kiedy koło zaczyna się blokować i/lub ślizgać, system ABS interweniuje, pomału zwalniając i ponownie dociskając hamulec wiele razy w ciągu sekundy, tym samym pomagając zapewnić maksymalną skuteczność hamowania i utrzymanie kontroli nad kierunkiem, w jakim porusza się pojazd. Jeśli czujnik ABS zawiedzie, samochód hamuje w sposób „tradycyjny” i system ABS nie ma możliwości monitorowania czy modulacji przyłożonego nacisku w sytuacji, kiedy koło czy koła zostaną zablokowane podczas hamowania. W trakcie jazdy po śliskiej czy szutrowej powierzchni bez systemu ABS koła zostaną automatycznie zablokowane, co może skutkować utratą kontroli nad torem jazdy i stabilności pojazdu.
Piotr Podrażka
manager ds. marketingu w Europie
Środkowo-Wschodniej, Delphi Product & Service Solutions
Komentarze (1)