Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  14.05.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Elementy układu hamulcowego – niezbędne wskazówki podczas wymiany

Pamiętajmy, aby zawsze montować nowe akcesoria w trakcie serwisowania układów hamulcowych

Używane akcesoria mogą sprawiać wrażenie, że są w dobrym stanie technicznym, jednak niewątpliwie ich wytrzymałość na naprężenia została zredukowana. Części były narażone na działanie deszczu, wilgoci i korozji wywołanej solą sypaną na drogi oraz – w większości klimatów – także na działanie ekstremalnych temperatur. Brak wymiany akcesoriów na nowe może skutkować nierównym chwytaniem hamulców, czyli potencjalnie obniżać stabilność pojazdu i bezpieczeństwo jazdy oraz powodować przyspieszone zużycie klocków i tarcz, co z kolei prowadzi do wibracji i podnosi poziom hałasu podczas hamowania. 

Pomimo że Delphi zaleca mechanikom jednoczesną wymianę klocków i akcesoriów mocujących, aktualne wyniki sprzedaży pokazują, że na 25 kompletów klocków hamulcowych sprzedawany jest tylko jeden komplet akcesoriów mocujących. Przy cenie akcesoriów stanowiącej jedynie 3-6% łącznego kosztu naprawy tarcz i klocków hamulcowych podczas serwisowania układów hamulcowych nie warto pomijać tego ważnego kroku. 

Wymiana klocków hamulcowych

Tak jak elektronika zrewolucjonizowała sposób działania samochodów, tak samo rewolucjonizuje sposób, w jaki są one serwisowane i naprawiane. Wizualne sprawdzenie układów i dobra znajomość zasad ich działania nie są już wystarczające. Bez elektronicznego urządzenia diagnostycznego taka operacja zajmie znacznie więcej czasu, będzie mniej bezpieczna, a czasem jej wykonanie może okazać się po prostu niemożliwe. Przykładowo, istnieje ryzyko, że podczas ręcznego serwisowania układów system sterowania zostanie nieprawidłowo ustawiony, czego następstwem będzie wyświetlenie się kodów błędów. 

W elektrycznych systemach hamulców postojowych, które są montowane standardowo w coraz większej liczbie modeli pojazdów, elektroniczne części sterujące muszą być podłączone podczas ustawiania zacisków hamulcowych, tak by pozycja klocka została zarejestrowana w systemie. Jest to niezbędne w trakcie wymiany klocków. Aby działać prawidłowo, system sterujący musi znać dokładną grubość klocków. 

Czujniki ABS – czym one są? 

Czujniki prędkości systemu zapobiegającego zablokowaniu kół (ABS) magnetycznie odczytują prędkość obrotową każdego z kół i przesyłają ją do elektronicznego układu sterującego (ECU). Kiedy koło zaczyna się blokować i/lub ślizgać, system ABS interweniuje, pomału zwalniając i ponownie dociskając hamulec wiele razy w ciągu sekundy, tym samym pomagając zapewnić maksymalną skuteczność hamowania i utrzymanie kontroli nad kierunkiem, w jakim porusza się pojazd. Jeśli czujnik ABS zawiedzie, samochód hamuje w sposób „tradycyjny” i system ABS nie ma możliwości monitorowania czy modulacji przyłożonego nacisku w sytuacji, kiedy koło czy koła zostaną zablokowane podczas hamowania. W trakcie jazdy po śliskiej czy szutrowej powierzchni bez systemu ABS koła zostaną automatycznie zablokowane, co może skutkować utratą kontroli nad torem jazdy i stabilności pojazdu. 

Piotr Podrażka
manager ds. marketingu w Europie 
Środkowo-Wschodniej, Delphi Product & Service Solutions

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ pifpaf 1 ponad rok temu Montuje sporo czujników abs delphie i dobrze sie sprawdzają. Klienci by chcieli wszystko jak najtańszym kosztem a to średnia półka i standard oe.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony