Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  28.03.2012, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

EPS – świetlana przyszłość

Według analiz ekspertów branży automotive*, w roku 2017 wyprodukowanych zostanie ok. 80 milionów systemów EPS, podczas gdy jeszcze pięć lat temu poziom ten oscylował w granicach 21,5 miliona. W dłuższej perspektywie analitycy Nexteer przewidują, że pod koniec obecnej dekady aż 50 procent samochodów ma być wyposażonych w systemy wspomagane elektrycznie.

W 2012 r. polskie fabryki Nexteer Automotive będą odpowiedzialne za produkcję niemal półtora miliona elektrycznych układów kierowniczych koncernu. Tym samym pod koniec roku, globalnie Nexteer będzie miał na swoim koncie skonstruowanie aż 20 milionów systemów elektrycznych, licząc od rozpoczęcia produkcji w Tychach w 1999 roku. Również w poprzednim roku w polskich fabrykach powstało niemal półtora miliona EPS-ów. Liczby te odzwierciedlają coraz większe zainteresowanie światowych producentów wykorzystaniem układów wspomaganych elektrycznie. 

- Proces przejścia światowych koncernów motoryzacyjnych od układów hydraulicznych do systemów wspomaganych elektrycznie nabiera imponującego tępa. Obserwując dynamikę rozwoju światowego rynku, a także transformację produkcji w Polsce, uważamy, że wizja wyposażenia niemal połowy samochodów na świecie w układy EPS do 2020 roku nie będzie trudna do zrealizowania – mówi Rafał Wyszomirski, prezes zarządu Nexteer Automotive Poland.

Obecnie – w szczególności na rynku europejskim – większość układów EPS montowanych jest w samochodach klasy mini i compact. Mimo tego, rozwiązania oferowane przez Nexteer, jako jedyne na świecie pozwalają na montowanie układów ze wspomaganiem elektrycznym we wszystkich segmentach samochodów, od wspomnianej klasy mini, po duże SUV-y, a nawet małe samochody dostawcze. Zaowocowało to m.in. tym, że do końca 2013 roku 90 procent pełnowymiarowych pick-up’ów produkowanych w USA będzie wyposażonych w układy ze wspomaganiem elektrycznym Nexteer. 

Wart odnotowania jest fakt, że jednym z najbardziej perspektywicznych rynków produkcji EPS są obecnie Chiny, gdzie w roku 2011 systemy EPS stanowiły jedną czwartą wszystkich układów kierowniczych montowanych przez chińskich producentów. Tymczasem już w 2015 roku wartości te mają sięgnąć niemal 40 procent**.

Jak wskazują eksperci Nexteer, jednym z głównych czynników, które mają wpływ na zwiększenie zainteresowania wykorzystywaniem EPS przez światowych producentów samochodów są limity dotyczące emisji CO2, jakie zarówno globalne, jak i europejskie instytucje prawodawcze (w tym Parlament Europejski), mają zamiar wprowadzić w najbliższych latach. W przypadku Europy, jest to m.in. ograniczenie emisji dwutlenku węgla w wybranych modelach małych samochodów dostawczych do 147 gramów/kilometr do 2020 roku (obecnie 200 g/km). Również rząd Stanów Zjednoczonych pracuje nad regulacjami prawnymi prowadzącymi do zmniejszenia emisji CO2 do roku 2025. Tymczasem układy takie jak Single Pinion EPS czy Column EPS firmy Nexteer pozwalają na obniżenie emisji dwutlenku węgla danego modelu nawet o osiem g/km.

Ponadto układy EPS Nexteer pozwalają na ograniczenie spalania paliwa (do sześciu procent), a przede wszystkim – co wyjątkowo istotne dla producentów – są stosunkowo małe i kompaktowe, a tym samym łatwiejsze w montażu. Dodatkową zaletą jest możliwość dowolnej konfiguracji ich oprogramowania pod kątem wybranego modelu, bez konieczności tworzenia i przystosowywania nowego mechanicznego układu przez producenta. 

*Raport firmy Strategy Analytics: Electronic Steering System Market Developments, 2007 – 2017

**Raport organizacji Research in China, China Automotive Steering System Industry Report, 2011-2012

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony