Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  19.03.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Ewolucja turbosprężarek Garrett VNT
Strona 2 z 2

Patrząc z perspektywy VNT, DualBoost jest kombinacją koncepcji wkładu zmiennej geometrii najnowszej, trzeciej generacji turbosprężarek VNT (oddziela obudowę turbiny od wkładu zmiennej geometrii dla zwiększenia niezawodności i wydajności) z wkładem łopatek zmiennej geometrii z turbosprężarek AVNT. Ponadto obudowa turbiny wyposażona jest w jeden zawór upustowy spalin w celu umożliwienia zastosowania mniejszej turbiny, jeszcze lepszej reakcji przy niskich obrotach silnika podczas dalszego poszerzenia zdolności przepływu.

Sterowanie łopatkami zmiennej geometrii różni się od tego stosowanego w samochodach osobowych, ponieważ jest elektro-hydrauliczne. Siłownik jest potężną jednostką hydrauliczną zintegrowaną z odlewem obudowy łożysk, wykorzystuje działanie oleju silnikowego na tłok do poruszania łopatkami poprzez wewnętrzny wałek i koło zębate. Przepływ oleju do siłownika kontrolowany jest przez elektrozawór, który otrzymuje sygnał na zapotrzebowanie oleju wprost od ECU (centralna jednostka sterowania silnikiem) za pomocą pojedynczego złącza elektrycznego.

Siłownik o wysokiej mocy jest niezbędny, gdyż silnik pracuje z bardzo wysokim poziomem recyrkulacji spalin, aby zachować zgodność z najnowszymi amerykańskimi przepisami dotyczącymi emisji. Łopatki zmiennej geometrii mogą być przemieszczane w kierunku pozycji zamkniętej w zależności od potrzeb, co zwiększa ciśnienie wsteczne w kolektorze wydechowym i dosłownie „wpycha” spaliny z powrotem w kierunku niższego ciśnienia w kolektorze dolotowym powietrza. Pomaga to zmniejszyć emisję spalin i jest możliwe tylko przy użyciu układu zmiennej geometrii sterowanej siłownikiem o wysokiej mocy.

Moment obrotowy z wirnika turbiny przenoszony jest do kompresora z minimalnymi stratami mocy. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu zaawansowanego układu łożysk kulkowych. Wykorzystano lekkie, wytrzymałe i o niskiej bezwładności ceramiczne kulki po obu końcach wkładu. Taki układ wykonuje złożone funkcje systemu łożyska wzdłużnego i łożyska oporowego. Ten system łożysk kulkowych powstał na bazie wieloletniego doświadczenia zdobytego w wyścigach i rajdach.

W tym zastosowaniu turbosprężarka umiejscowiona jest nietypowo, bo na zintegrowanym cokole na górze silnika. Cokół i turbosprężarka posiadają także szybkie złącza do oleju i płynu chłodzącego, dzięki czemu instalacja i konserwacja może być przeprowadzona łatwo i szybko.

Na koniec, aby mieć pewność, że olej, powietrze i gazy wydechowe znajdą się tam, gdzie powinny, po obu końcach (tj. turbiny i kompresora) stosuje się pierścienie. Przy czym pierścień po stronie kompresora jest pod ciśnieniem powietrza, które jest zasysane bezpośrednio z sekcji dyfuzora sprężarki i zapewnienia skuteczne uszczelnienie w każdych warunkach jazdy.

Podsumowując, turbosprężarka VNT DualBoost łączy w sobie najlepsze idee inżynierów Honeywell w jednym urządzeniu. Jest to najbardziej zaawansowana turbosprężarka na świecie.

MotoRemo Burzyńscy Sp.J. - Wyłączny Autoryzowany Dystrybutor i Serwis Garrett by Honeywell w Polsce
http://garrettbyhoneywell.com/distributor-locator/europe/poland/

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony