Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  30.04.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

Ewolucja układu zawieszenia – tłumienie drgań i trakcja

Działanie wewnętrznej sprężyny ruchu odbicia umieszczonej wokół podstawy pręta tłoczyska w amortyzatorach typu rebound spring

Strona 3 z 3

Swoiste przykłady aplikacji
Ciekawym przykładem awansu rozwiązań powstałych pierwotnie z myślą o parku pojazdów amerykańskich są podwójne łożyska jednorzędowe X-Tracker. Jak może sugerować nazwa, stosowanych w półciężarówkach typu full-size poruszających się na „bliźniakach”. Sprawdzone rozwiązanie łożyskowania tylnej osi znalazło zastosowanie w pojazdach zgoła innych, skoro cztery takie piasty VKBA 6666 (przednia oś) i VKBA 6667 (tylna oś) anonsowano w modelu Insignia I generacji. Popularny na rynku wtórnym opel skrywa ewolucję piasty typu HBU 3.
Integrację łożyskowania z zawieszeniem wybitnie widać w modelach Peugeot 407 i Citroën C5. W obu przednie zwrotnice skrywają łożyska CARB i swoisty układ zawieszenia, bo z kolumną resorującą oddzieloną od zwrotnicy wspornikiem (między górnym a dolnym wahaczem), do którego zamontowano zwrotnicę. W sworzniu łożysko typu CARB łączy w sobie zalety trzech cech ułożyskowań: baryłkowego, walcowego i igiełkowego. Zespół sworznia dolnego ze zintegrowanym łożyskiem CARB jest typu wahliwego – ma więc tolerancję niewspółosiowości, co oznacza, że realizuje wychylenia zwrotnicy, która pracuje podczas jazdy auta. Montaż należy poprzedzić wzrokową oceną stanu zwrotnicy. Sprawdźmy, czy nie doszło do trwałych odkształceń. Zwrotnica ma sworzeń, który może ulec owalizacji. Istotne jest tu ścisłe przestrzeganie procedury montażu, włącznie z użyciem środków chemicznych (zaleca się aż 4-krotne rozpylenie Loctite 7800 na styku uszczelki w 10-15-minutowych odstępach).
Zaniedbanie pierwszych oznak zużycia łożyskowania CARB skutkować może niebagatelnym kosztem rzędu 1000 zł „za jedną stronę”, podczas gdy na czas i skutecznie wymienione łożysko to koszt 200-300 zł. Przykład ten dowodzi tylko, jak zyskiwać mogą na znaczeniu tzw. miękkie i twarde składowe układów zawieszenia: sworznie, końcówki czy po prostu elementy gumowo-metalowe. Skądinąd od września 2018 roku ofertę SKF uzupełniono o tzw. miękkie elementy (m.in. silentbloki), oraz twarde czyli końcówki drążków i sworznie odpowiadające za tłumienie wszelkich wstrząsów i drgań powstających w układzie jezdnym.

Miękkie elementy zawieszenia
Za tłumienie wszelkich wstrząsów i drgań powstających w układzie jezdnym odpowiadają gumowo-metalowe tuleje zawieszenia. Silentbloki niwelują naprężenia układu i wpływają dynamicznie na zbieżność kół. Relatywnie tanie warto wymieniać „z zapasem”. Wystarczającym sygnałem będzie przedwczesne zużycie innych, dużo kosztowniejszych podzespołów  zawieszenia. Uszkodzenie któregokolwiek z elementów tłumiących dla właściciela oznacza najczęściej wymianę na element oryginalny lub zamiennik. Co jednak zrobić, gdy zamiennik jest niedostępny na rynku, a produkt oryginalny jest bardzo drogi lub ciężko dostępny?

– W takim przypadku firma Tedgum proponuje regenerację uszkodzonej części – stwierdza Krzysztof Staniszewski, marketing manager firmy Tedgum. – Dostarczony pierwotny element jest oczyszczany, a gumowe części tłumiące zostają na nowo zwulkanizowane w celu przywrócenia pełnej funkcjonalności. Ten sposób naprawy elementu jest nie tylko tańszy ze względu na brak potrzeby wymiany wszystkich podzespołów uszkodzonej części, ale także ekologiczny – powstaje mniejsza ilość odpadów i ponownie wykorzystujemy części metalowe.

Takie rozwiązanie jest szczególnie popularne wśród właścicieli oldtimerów i pojazdów mało popularnych na rynku.

Rafał Dobrowolski
Fot. KYB, SKF, Tedgum

GALERIA ZDJĘĆ

Narzędzie specjalistyczne do montażu amortyzatorów z wewnętrzną sprężyną ruchu odbicia
Technologia wykorzystująca wewnętrzną sprężynę ruchu odbicia stosowana była już pod koniec lat 90. Ostatnie lata to niemająca precedensu ewolucja piasty zintegrowanej
Podwójne łożysko typu X-tracker to de facto piasty – cztery takie znajdziemy na osiach w modelu Insignia I generacji
Zregenerowany (po prawej) element metalowo-gumowy w ofercie Tedgum
Instrukcja montażu sworznia dolnego ze zintegrowanym łożyskiem CARB

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony