Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  19.08.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Exide radzi: jak zadbać o akumulator kampera w sezonie wakacyjnym?

Współczesne kampery to domy na kółkach – wygodne, często komfortowo urządzone. Dojadą tam, gdzie tylko zechcemy. Pod warunkiem, że ruszą, a dostępne na pokładzie wyposażenie będzie działało bez zarzutu...

W odróżnieniu od samochodów osobowych, kampery (i przyczepy kempingowe) mogą korzystać z dwóch rodzajów akumulatorów. Pierwszy – rozruchowy – służy do odpalania silnika i dostarczania energii do wyposażenia pojazdu i urządzeń w kabinie kierowcy. Drugi typ akumulatora to akumulator użytkowy, który służy do zasilania urządzeń niezwiązanych bezpośrednio z jazdą, takich jak np. gniazdka, elementy kuchni, czy oświetlenie w części rekreacyjnej.

Często zdarza się, że podczas kilkudniowego postoju silnik pojazdu nie jest odpalany ani razu. Może to spowodować rozładowanie akumulatora rozruchowego.

- Przede wszystkim, z uwagi na czasami minimalny, ale zawsze pobór prądu z aktywnych odbiorników kokpitu pojazdu, ponadprzeciętną upływność prądu, nie bez znaczenia jest temperatura otoczenia, która im jest wyższa, tym szybciej akumulator ulega rozładowaniu – mówi Krzysztof Najder z Exide Technologies SA. - Rozwiązaniem tego problemu jest kontrola napięcia akumulatora za pomocą woltomierza. Gdy tylko zauważymy, że jego wartość zbliża się do poziomu 12,4 V (rozładowanie akumulatora), należy zareagować. Najlepiej podładować akumulator prostownikiem. Bardzo dobrze podoła temu zadaniu prostownik automatyczny, np. Exide 12/7, który po podładowaniu akumulatora do odpowiedniego poziomu automatycznie się wyłączy lub przejdzie w tryb czuwania, zapewniając bezpieczny poziom naładowania akumulatora. Wystarczy wskazać urządzaniu typ ładowanego akumulatora i jego pojemność, by bezpiecznie uzupełnił energię.

Dobrą metodą na zachowanie odpowiedniej ilości energii w akumulatorze rozruchowym jest zainwestowanie w akumulator z technologią ECM, jak np. model Centra Micro-Hybrid ECM, w którym wykorzystuje się technologie zoptymalizowaną do cech mikro-hybrydowej pracy cyklicznej w wysokich temperaturach, oferując maksymalną elastyczność oraz wysoką odporność na ciepło wymagane przy instalacji pod maską pojazdu.

- Ten typ akumulatorów został skonstruowany na potrzeby nowoczesnych samochodów z systemami Stop & Start, jednakże ze względu na swoje parametry sprawdzi się także w tak specyficznym zastosowaniu, jak kamper lub przyczepa kempingowa, które są nieregularnie odpalane i często jeżdżą po krótkich dystansach – podpowiada przedstawiciel Exide Technologies SA.

Główną różnicą między akumulatorem rozruchowym i użytkowym jest ich funkcja – pierwszy musi dostarczyć w krótkim czasie dużą ilość energii, niezbędną do rozruchu silnika, podczas gdy od drugiego oczekuje się, że przez długi czas będzie zasilał urządzenia o niskich (w porównaniu do rozruchu silnika) wymaganiach energetycznych.

- Dlatego też w przypadku akumulatora użytkowego warto zainteresować się konstrukcją żelową, którą charakteryzuje możliwość ponownego, pełnego naładowania i dalszego zasilania urządzeń nawet po utracie 90% zgromadzonej energii. Tak wysoką wydajnością charakteryzuje się na przykład model Exide Equipment Gel – wyjaśnia Najder.

Nie oznacza to jednak, że akumulator żelowy nigdy się nie rozładuje – ten moment, choć nastąpi zdecydowanie później niż w standardowej konstrukcji, która nie będzie w stanie poprawnie funkcjonować już po utracie 25% zgromadzonej energii, zagraża każdemu akumulatorowi. Na szczęście większość pól kempingowych jest wyposażona w gniazdka prądowe, dzięki czemu podładowanie akumulatora prostownikiem nie stanowi żadnego problemu.

Wakacje w kamperze mogą stać się niezapomnianym przeżyciem – pod warunkiem, że przebiegną bezawaryjnie. Te proste wskazówki pozwolą na to, by na kempingowym wyjeździe nie martwić się o rozładowany akumulator, ale cieszyć tym, co najważniejsze – obecnością bliskich i odpoczynkiem na świeżym powietrzu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony