
Powietrzem, które możesz zobaczyć, nie da się oddychać. Ogromna liczba środków transportu, masa obiektów przemysłowych, liczne place budowy... - to wszystko przyczynia się do wytworzenia zanieczyszczenia na wielką skalę. Poza mikroskopijnymi cząstkami gleby, sadzy i dymu będącego produktem spalania paliw kopalnych, w otaczającym nas powietrzu mamy również do czynienia z licznymi alergenami takimi jak poleny czy estry, a także nieprzyjemne zapachy.
Podczas jazdy samochodem, przez wysoką prędkość – strumień powietrza tworzy efekt tunelowy, który sprawia, że zanieczyszczenia dostają się do kabiny w dużo bardziej skoncentrowanych dawkach, niż podczas spaceru w podobnym otoczeniu, stwarzając tym samym większe ryzyko dla zdrowia pasażerów. Dlatego wszelkie systemy wentylacyjne, klimatyzacyjne czy dopływu powietrza do silnika, wymagają montażu systemu filtracyjnego.
A o to jak zaczęła się historia wysokojakościowej filtracji powietrza.
Według legendy, szofer członka zarządu – Hansa Freudenberga, będący elegantem i dbającym o swoją prezencję, został pionierem filtracyjnego biznesu w latach ’50 XX wieku. Wpadł on na pomysł, żeby wykorzystać materiały wykonane z włókniny i dzięki nim zablokować wnikanie sadzy i pyłu ulicznego do kabiny, co pozwoliłby zachować jego strój w nienagannej czystości.
Zdobył on kawałek włókniny wyprodukowanej w zakładach Freudenberg i przymocował go do rury wlotu powietrza. Warto wspomnieć, że materiały te były produkowane przez grupę Freudenberg już od 1936r., ale w swych początkach miały zupełnie inne przeznaczenie – wykorzystywano je jako podszewki w odzieży, bądź w środkach utrzymania czystości gospodarstwa domowego, takich jak ściereczki do okien Vileda.
Wracając do historii szofera – Hans Freudenberg przekazał jego pomysł naukowcom zajmującym się rozwojem materiałów włóknistych. Powstała koncepcja, by oczyszczać powietrze za pomocą materiałów z włókniny. Zaczynając od mat filtracyjnych powstałych w 1957 roku, ta gałąź przemysłu nieustannie rozwijała się przez sześć dekad, by w końcu od 2009r. zaistnieć jako niezależna marka: Freudenberg Filtration Technologies.
Początkowo, filtry kabinowe były domeną tylko samochodów najbardziej prestiżowych i ekskluzywnych, jednakże, wraz z upływem czasu, systemy klimatyzacyjne w samochodach, a wraz z nimi filtry kabinowe stały się elementem podstawowym niemalże każdego pojazdu.
Komentarze (0)