Części i regeneracja

Części i regeneracja

miesiąc temu  02.11.2020, ~ Administrator   

Hałas na biegu jałowym. Niewielkie elementy mają olbrzymie znaczenie

Demontując skrzynię biegów w celu wymiany sprzęgła często nie zastanawiamy się jak wielką rolę pełnią małe części ustalające, np. tuleje prowadzące. Na przykładach pokażemy jaki wpływ mają te niewielkie elementy na działanie koła dwumasowego.

Praktyka warsztatowa REPXPERT.PL

Jeżeli pojawiają się stuki z układu przeniesienia napędu podczas pracy silnika na biegu jałowym najczęściej obwiniamy za to jego tłumik czyli DKZ. Doszukujemy się problemu w „zbyt dużym” luzie, zarówno krawędziowym jak i w kącie swobodnego obrotu, nawet jeżeli jest ono nową częścią, co z punktu widzenia producenta OE jest sytuacją absurdalną. Jednocześnie zapominamy jak środowisko pracy tego elementu ma wpływ na poprawne działanie.

Fot. 1 Dopuszczalna odchyłka nieliniowości

Otóż, maksymalna odchyłka liniowości pomiędzy wałem korbowym a wałkiem sprzęgłowym nie może przekraczaj 0,5 mm. Czy podczas montażu skrzyni biegów jesteśmy pewni, że z taką dokładnością złożyliśmy ze sobą oba elementy? Czy jesteśmy w jakiś sposób to pomierzyć? Niestety nie! To jak temu zaradzić? Podstawową zasadą jest: Tuleje prowadzące muszą być na miejscu, w niektórych rozwiązaniach musza być odpowiednio ustawione i muszą być w stanie idealnym! Tylko one są w stanie spełnić wymóg odchyłek konstrukcyjnych. Jakakolwiek ich deformacja lub uszkodzenie będzie powodem dalszej niesprawności układu.

Fot. 2 Uszkodzona tuleja prowadząca

PROBLEM

„Stuki na biegu jałowym” to powód dla którego wielokrotnie była demontowana skrzynia biegów Toyoty. Po wciśnięciu pedału sprzęgła, niepożądane odgłosy znikają. Diagnoza stetoskopem technicznym wykazuje na hałas ze skrzyni biegów. Po sprawdzeniu stwierdzono, że wszystkie luzy technologiczne koła są w normie. Co więc jest przyczyną?

Fot. 3 Koło zamachowe LuK 415 0782 10. Toyota Avensis T27

ROZWIĄZANIE

Na zdjęciu nr 2 i 4 widzimy tuleje ze skrzyni biegów opisywanej Toyoty Avensis T27 2.0 D4-D. Jedynym powodem dla którego bieg jałowy nie był wyciszony były uszkodzone tuleje prowadzące, a nie jak pierwotnie sądzono „nadmierny” luz DKZ.


Fot. 4 Uszkodzona tuleja prowadząca

INNE FORMY TULEJI PROWADZĄCYCH

W przypadku samochodów grupy PSA stosowane są tuleje sprężyste i obowiązkowo trzeba je ustawiać w odpowiedniej pozycji, tj. nacięciem na godzinę 6.00. Zapewni to cichą pracę koła zamachowego oraz optymalną żywotność sprzęgła.

Fot. 5 Odpowiednio ustawiona tuleja prowadząca w bloku silnika. Grupa PSA

Kacper Zabłocki. Schaeffler
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 32

  • 22
    ZADOWOLONY
  • 5
    ZASKOCZONY
  • 3
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ szymon 1 27 dni temu Z czego wynika konieczność ustawienia nacięcia na godzinę 6?
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony