Części i regeneracja

Części i regeneracja

miesiąc temu  17.06.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Honda VTEC D16V1 – serwis rozrządu. Porady techniczne NTN-SNR

W układach rozrządu silników Honda VTEC D16V1 mamy do czynienia z napinaczem łączącym cechy statycznego, hydraulicznego i dynamicznego. Podobne rozwiązanie stosuje także Mazda. O czym należy pamiętać przy serwisowaniu tego układu?

Na warsztat trafia silnik, w którym wymieniony został kompletny układ rozrządu – KD474.14 firmy NTN-SNR. W zestawie, poza paskiem i rolką napinającą, znajdziemy nową sprężynę, a także instrukcję montażu oraz naklejkę przeznaczoną do zanotowania przebiegu auta podczas naprawy.

– W tym silniku układ rozrząd jest dość prosty. Nie musimy stosować blokad do górnego koła pasowego wałka rozrządu czy koła wału korbowego. Wszystkie punkty odniesienia oznaczone są fabrycznie – podkreśla Andrzej Kowalski, trener techniczny NTN-SNR.

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ PONIŻEJ

Przed demontażem starego paska, w pierwszej kolejności sprawdzamy, czy wszystkie punkty odniesienia są ustawione właściwie na obudowie bloku silnika. Następnie demontujemy sprężynę napinacza, sam napinacz oraz pasek. – Przy montażu napinacza ważne jest, by zamocować sprężynę do obudowy w odpowiednim kierunku, wskazanym na jej gumowej obudowie. Sprężynę montujemy zawsze od strony paska, aby uniknąć uszkodzenia. Bardzo ważne jest, by używać nowej sprężyny, która dołączona jest do zestawu. Zawsze używamy także nowej śruby (ją również znajdziemy ją w zestawie). Nie należy zakładać i dokręcać napinacza razem z paskiem. Muszą to być osobne czynności – dodaje ekspert NTN-SNR. 

W trakcie dokręcania napinacza trzeba pamiętać o pozostawieniu odpowiedniego luzu, aby była możliwość wykorzystania go jako statycznego, ze sprężyną wstępnego naprężenia. Zatem klucz dynamometryczny ustawiamy na siłę 10 Nm, dokręcamy śrubę, a następnie luzujemy o 180º. Dzięki temu będzie pracować swobodnie.

– Przechodzimy do montażu paska. Czasami jest na nim zaznaczony kierunek pracy. W tym przypadku teoretycznie nie ma to znaczenia, natomiast ze względu na tzw. kulturę techniczną zawsze warto ustawiać go w pozycji umożliwiającej odczytanie oznaczeń. W trakcie montażu paska pamiętajmy, by zawsze zaczynać od koła napędowego. Następnie kasujemy luz pomiędzy kołem napędowym a kołem na wałku rozrządu, po czym płynnie przeprowadzamy pasek na powierzchnię napinacza. W ten sposób unikamy kontaktu zęba z ostrymi krawędziami kół zębatych – opowiada Andrzej Kowalski.

Przechodzimy do nałożenia sprężyny napinacza na uchwyt montażowy. Możemy obrócić wałem korbowym, aby dać jej szansę wstępnie naprężyć pasek. Ważne jest, aby obracać wałem korbowym w lewą stronę, ze względu na ułożenie silnika w pojeździe. Wałem obracamy 2-4 razy. Następnie sprawdzamy, czy wszystkie punkty odniesienia są na swoich miejscach. – Pamiętajcie, że kierunek, w którym powinno ustawić się górne koło pasowe, jest zaznaczony znakiem UP. Dzięki temu mamy pewność, że w tym położeniu wszystkie znaki będą się zgrywać – dodaje ekspert. 

Przystępujemy do montażu napinacza. Dokręcamy śrubę z siłą 44 Nm. Zablokowany napinacz wraz ze sprężyną pracuje w tym momencie jako napinacz statyczny. Kiedy dokręcimy go do bloku silnika, możemy odbezpieczyć mechanizm hydrauliczny, wówczas pracuje on także w sposób charakterystyczny dla napinacza dynamicznego (sprężyna dba o jego odpowiednie ustawienie). Za płynną pracę opowiada tłumik hydrauliczny wewnątrz korpusu napinacza.

Czas na kontrolę mechanizmu napinającego. Obracamy wałem w lewą stronę, w naturalnym kierunku. Widzimy, że ramię napinacza pracuje delikatnie względem korpusu. Napręża pasek i tłumi drgania. Kontrolujemy znaki. Jeśli wszystko jest na swoim miejscu, oznacza to prawidłowo wykonaną procedurę.

– Pamiętajmy, aby wykorzystywać wszystkie części dostarczone w zestawie. Jeśli założymy starą sprężynę, jest ryzyko, że przepracowany materiał pęknie. Bez sprężyny ramię napinacza zmienia pozycję względem korpusu, wskutek czego naprężenie paska jest zdecydowanie mniejsze. Ma on wówczas tendencję do przeskakiwania na kole – podkreśla nasz rozmówca. 

Odpowiednie narzędzia i procedury przewidziane przez producenta są gwarancją prawidłowego serwisu. Więcej tego typu porad znajdziecie w aplikacji Tech ScaN’R.

Pobierz aplikację TechScaN’R

GALERIA ZDJĘĆ

W silnikach Honda VTEC D16V1 nie ma potrzeby stosowania blokad do górnego koła pasowego wałka rozrządu czy koła wału korbowego
Bez sprężyny ramię napinacza zmienia pozycję względem korpusu, wskutek czego naprężenie paska jest zdecydowanie mniejsze
W trakcie montażu napinacza ważne jest, by zamocować sprężynę do jego obudowy w odpowiednim kierunku, wskazanym na gumowej obudowie
Obracamy wałem w lewą stronę, w naturalnym kierunku. Widzimy, że ramię napinacza pracuje delikatnie względem jego korpusu. Napręża pasek i tłumi drgania

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony