Popularny model Hyundaia został wprowadzony na rynek w roku 2004 i dzięki modzie na SUVy jest sprzedawany na całym świecie w dużych ilościach. Model opisywany w artykule to druga generacja ix35, oferowana na niektórych rynkach pod nazwą “Tucson” w latach 2009 - 2015. Ten egzemplarz wyposażony jest w przedni napęd i silnik wysokoprężny o pojemności 1,7 litra. Właściciel skarżył się na “skrzypiący” hałas dochodzący ze sprzęgła podczas wolnej jazdy. Wymagało to sprawdzenia źródła niepokojącego hałasu.
Samochód został wprowadzony do warsztatu, gdzie podniesiono maskę silnika. Podczas kontroli należy zdemontować kilka typowych elementów w celu uzyskania dostępu do górnej części skrzyni biegów. Pierwszym krokiem było wyciągnięcie kluczyka ze stacyjki i umieszczenie go w bezpiecznym miejscu. Ten model ix35 wyposażony jest w przycisk “start” oraz elektroniczną blokadę zapłonu. Dlatego podczas odłączania i podłączania akumulatora konieczny jest dostęp do kluczyka na wypadek ewentualnych problemów.
Zdemontowano plastikową osłonę silnika, następnie zespół filtra i dolot powietrza, a także górny wąż intercoolera. Następnym krokiem było wyciągnięcie akumulatora i wymontowanie jego półki. Sterownik silnika nie został odłączony od instalacji samochodu.
Po odsłonięciu górnej części skrzyni biegów odłączono włącznik światła cofania i czujnik biegu neutralnego, a także odkręcono przewód uziemienia.
Następnie zdemontowano dwie zawleczki typu R, mocujące linki zmiany biegów, które zostały odłączone od wspornika. W celu uzyskania dostępu do dwóch górnych śrub w obudowie przekładni, konieczne było odkręcenie trzech śrub wspornika oraz wymontowanie samego wspornika. W kolejnym kroku zdemontowano czujnik położenia wału korbowego, co wymagało odpięcia go od wiązki przewodów. Pozostawiony, niezdemontowany czujnik położenia wału korbowego mógłby zostać uszkodzony przez koło zamachowe podczas wyciągania skrzyni biegów.
Końcówki drążków kierowniczych zostały oddzielone od zwrotnic, które dzięki temu mogły obracać się niezależnie od położenia przekładni kierowniczej. Dzięki temu możliwy był demontaż półosi napędowych, ponieważ przy odpiętym akumulatorze aktywuje się blokada zapłonu.
Następnie odkręcono śruby mocujące sworznie dolnych wahaczy, które odłączono od zwrotnic. Później wykręcono korek spustowy skrzyni biegów w celu spuszczenia oleju. Po spuszczeniu oleju obydwie półosie napędowe zostały wysunięte z piast. Przy pomocy odpowiedniej dźwigni wewnętrzne przeguby napędowe wysunięto z mechanizmu różnicowego. Podczas tej operacji należy zachować ostrożność, tak by nie uszkodzić uszczelniaczy.
Pracując od spodu samochodu zdemontowano dolną osłonę silnika. Pozwoliło to uzyskać dostęp do innych elementów, które również wymagały demontażu.
Odkręcono i zdemontowano siłownik sprzęgła, podobnie jak zamontowany na skrzyni biegów wspornik przewodu hydraulicznego. Następnie odkręcono dwie śruby mocujące rozrusznik, który został pozostawiony na swoim miejscu.
W celu uzyskania dostępu do zakrytych śrub obudowy sprzęgła, zdemontowana została dolna poduszka mocowania skrzyni biegów wraz z uchwytem wspornikowym podstawy przekładni oraz osłoną przeciwpyłową (zdjęcie po prawej).
Po podparciu silnika zdemontowano śruby mocujące górną poduszkę skrzyni biegów, a następnie dolny wąż intercoolera zsunięto z metalowej rury łączącej z turbosprężarką.
Po zdemontowaniu wszystkich pozostałych śrub obudowy sprzęgła skrzynia biegów została odłączona od silnika i opuszczona na posadzkę.
Z koła zamachowego zdemontowano docisk i tarczę sprzęgła. Elementy te zostały poddane dokładnej kontroli pod kątem niecodziennych śladów zużycia, które mogłyby być potencjalną przyczyną “skrzypiącego” hałasu sprzęgła.
Łożysko wyciskowe było zużyte i generowało hałasy. Podobnie docisk sprzęgła również był zużyty.
Po przebiegu 97 000 mil (156 000 kilometrów) w ruchu mieszanym, sztywne koło zamachowe było w dobrym stanie i przed zamontowaniem nowego zestawu sprzęgła wymagało jedynie oczyszczenia. Do naprawy wybrano zestaw sprzęgła Blue Print ADG030203 oraz siłownik sprzęgła ADG03644.
Docisk i tarcza sprzęgła zostały odpowiednio ustawione i założone na koło zamachowe. Wszystkie dziewięć śrub dokręcono na krzyż używając wymaganego momentu. Taki sposób pozwala zapewnić równomierne rozłożenie nacisku podczas dokręcania, eliminując ryzyko skręcenia i wibracji docisku sprzęgła, a także podnoszenia tarczy dociskowej.
Obudowa sprzęgła została wyczyszczona i sprawdzona. Następnie wymienione zostało łożysko wyciskowe. Na wieloklin wałka atakującego nałożono niewielką ilość smaru. W tym momencie skrzynia biegów była gotowa do połączenia z silnikiem.
Komentarze (0)