Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  02.08.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Instrukcja montażu: kierunkowe klocki hamulcowe
Strona 1 z 2

Kierunkowe klocki hamulcowe są stosunkowo nowym produktem na rynku. Stworzone przez producentów samochodów z myślą o ograniczeniu hałasu, wibracji i uciążliwości działania (NVH), kierunkowe klocki hamulcowe mają asymetryczną konstrukcję, dzięki czemu stykają się z tarczą hamulcową pod określonym kątem.

Kąt ten uzyskuje się poprzez wycięcie fazowe lub półksiężycowe. Efektem jest cichsza praca układu hamulcowego, który działa z równie wysoką skutecznością jak przy wykorzystaniu standardowych klocków hamulcowych. 

Jaka jest różnica między klockami kierunkowymi z wycięciem fazowym i półksiężycowym?

KIERUNKOWE KLOCKI HAMULCOWE Z WYCIĘCIEM FAZOWYM

Kierunkowe klocki hamulcowe z wycięciem fazowym mają na powierzchni ciernej wycięcie, które stanowi powierzchnię przejściową pomiędzy dwiema ostrymi krawędziami. Wycięcie fazowe zapobiega unoszeniu krawędzi czołowej klocka hamulcowego z tarczy hamulcowej, zapewnia równomierne zużycie klocków hamulcowych i zmniejsza hałas. 

Directional-brake-pads-installation-guide.jpg

Przy montażu klocków hamulcowych kierunkowych z wycięciem fazowym należy zachować kierunek zgodny ze strzałkami umieszczonymi na klockach. Jeśli nie ma strzałek i jest tylko jedno wycięcie fazowe, należy zamontować klocki hamulcowe w taki sposób, aby stanowiło ono krawędź czołową klocka, która jako pierwsza styka się z tarczą hamulcową. Jeśli wycięcie fazowe znajduje się na obu krawędziach, to krawędź z większą powierzchnią fazową powinna być zamontowana jako krawędź czołowa klocka, która jako pierwsza styka się z tarczą hamulcową.

KIERUNKOWE KLOCKI HAMULCOWE Z WYCIĘCIEM PÓŁKSIĘŻYCOWYM

Kierunkowe klocki hamulcowe posiadają wycięcie półksiężycowe na tylnej płytce. Podkładka regulacyjna jest elementem tłumiącym, przymocowanym z tyłu klocka hamulcowego. Zmniejsza ona i tłumi drgania klocka hamulcowego oraz pełni funkcję bariery termicznej, która zapewnia równomierny rozkład temperatury klocka i w efekcie bardziej równomierne hamowanie. Wycięcie pozwala tłoczkowi dociskać klocek hamulcowy pod pożądanym kątem, co zmniejsza hałas i sprzyja równomiernemu zużyciu klocków.

directional-brake-pads-installation-guide2.jpg

Przy montażu kierunkowych klocków hamulcowych z wycięciem półksiężycowym należy zachować kierunek zgodny ze strzałkami umieszczonymi na klockach. Jeśli nie ma strzałek, należy zamontować klocek hamulcowy w taki sposób, aby półksiężycowe wycięcie znajdowało się na krawędzi czołowej klocka, biegnącej poziomo wzdłuż tarczy hamulcowej. Zamontowanie klocka w przeciwnym kierunku będzie skutkować bardzo głośnym piszczeniem hamulców.

MONTAŻ KLOCKÓW KIERUNKOWYCH

Wymiana klocków hamulcowych. Czy wiesz, czego będziesz potrzebować i jak to zrobić?

1. ZGROMADZENIE WSZYSTKICH POTRZEBNYCH ELEMENTÓW

Przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że masz wszystkie narzędzia, części i niezbędne materiały.
Zwykle potrzebne są:

Narzędzia:
· Śrubokręt
· Opaski zaciskowe
· Wiertarka akumulatorowa
· Szmatki
· Zestaw kluczy nasadowych z grzechotką
· Szczotka druciana

Części zamienne:
· Kierunkowe klocki hamulcowe
· Tarcze hamulcowe
· Klipsy mocujące

Materiały:
· Rurka winylowa 1/4 cala
· Środek czyszczący do hamulców w aerozolu
· Niebieski i czerwony środek zabezpieczający do gwintów
· Szklany słoik
· Drut montażowy
· Niklowy smar przeciwzapieczeniowy
· Tarcze polerskie
· Syntetyczny smar wysokotemperaturowy do hamulców
· Środek penetrujący do usuwania rdzy

2. DEMONTAŻ KOŁA

Zaleca się wykonywanie kolejno czynności po jednej stronie pojazdu. Zapewnia to prawidłowe odniesienie dla dokładnego umiejscowienia wszystkich zacisków, sprężyn i innych elementów.

Pierwszą czynnością jest poluzowanie nakrętek mocujących koło, gdy opona znajduje się na podłożu. Następnie unieś jedną stronę samochodu, używając podnośnika. Całkowicie zdejmij koło.

3. ODKRĘCENIE I DEMONTAŻ ZACISKU

Poluzuj śruby mocujące zacisk oraz śrubę odpowietrzającą. Lekko dokręć śrubę odpowietrzającą.

Zdejmij zacisk z tarczy i umieścić go na górze.

4. COFNIĘCIE TŁOCZKA

Podłącz jeden koniec rurki spustowej do śruby odpowietrzającej, a drugi koniec umieść w szklanym słoiku. Otwórz odpowietrznik i wciśnij tłoczek zacisku do otworu, aby mógł wypłynąć płyn. Po wykonaniu tej czynności dokręć odpowietrznik i odłącz przewód spustowy. Przymocuj zacisk do sprężyny śrubowej lub amortyzatora za pomocą drutu montażowego, aby nie przemieszczał się podczas wykonywania kolejnych czynności przy hamulcu.

Wymontuj wspornik zacisku, zwracając uwagę na to, czy śruby wspornika zacisku były pokryte czerwonym, czy niebieskim środkiem zabezpieczającym do gwintów, ponieważ podczas montażu konieczne będzie zabezpieczenie gwintu środkiem tego samego typu.

5. DEMONTAŻ TARCZY

Odkręć śrubę mocującą tarczę. Często jest to trudne zadanie, dlatego należy najpierw nanieść na śrubę środek penetrujący i odczekać co najmniej 15 minut. Po odkręceniu śruby ściągnij tarczę z piasty.

6. CZYSZCZENIE JEST WAŻNE

Nieprawidłowo przeprowadzone czyszczenie lub procedury instalacyjne są bezpośrednią przyczyną częstych problemów z hamulcami, takich jak hałas czy wibracje. Prawidłowe czyszczenie i montaż obejmują:

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Voland 1 ponad rok temu W tym obszernym artykule zabrakło dolania płynu hamulcowego.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony