 
											Jesień i zima to najtrudniejsze okresy w roku pod względem warunków na drogach. Deszcz, opadające liście, przymrozki, a w późniejszych miesiącach także śnieg i lód – wszystko to wpływa negatywnie na przyczepność i wydłuża drogę hamowania. Dlatego Steinhof przypomina o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
Szybko zapadający zmrok i ograniczona widoczność potęgują ryzyko kolizji.Z tego powodu warto odpowiednio przygotować samochód do sezonu jesienno-zimowego, nie tylko pod kątem ogumienia czy oświetlenia, ale także skuteczności układu hamulcowego i innych mniej oczywistych elementów, takich jak filtr kabinowy.
Hamowanie w trudnych warunkach – czego unikać?
W sezonie jesienno-zimowym droga hamowania może być zdecydowanie dłuższa niż latem. Powodem są m.in. niska temperatura nawierzchni, mokre liście, błoto pośniegowe i tzw. „czarny lód”, czyli cienka warstwa lodu niemal niewidoczna gołym okiem. W takich warunkach kluczowe staje się:
- zachowanie większej odległości od poprzedzającego pojazdu,
- unikanie gwałtownych manewrów,
- umiejętne hamowanie silnikiem, szczególnie na zjazdach
Jak prawidłowo hamować na śliskiej nawierzchni?
Podczas zjazdów ze wzniesień należy w pierwszej kolejności wykorzystywać hamowanie silnikiem. Dzięki stopniowej redukcji biegów zmniejszamy ryzyko przegrzania układu hamulcowego oraz poślizgu. W przypadku hamowania awaryjnego na śliskiej nawierzchni aktywuje się system ABS. Warto jednak pamiętać, że nawet on nie jest w stanie zatrzymać pojazdu w miejscu – pomaga jedynie w utrzymaniu sterowności. Dlatego jeszcze ważniejsze niż latem staje się przewidywanie sytuacji na drodze i odpowiednio wczesne reagowanie.
			
			Czysty filtr kabinowy to… większe bezpieczeństwo?
W kontekście bezpieczeństwa mówi się zazwyczaj o oponach, hamulcach i widoczności. Tymczasem ogromne znaczenie ma również czysty filtr kabinowy, który ogranicza parowanie szyb. W chłodne dni, przy dużej wilgotności, zaparowane szyby znacznie ograniczają pole widzenia. Jeśli filtr jest zanieczyszczony, może utrudniać prawidłową wentylację kabiny, co przekłada się bezpośrednio na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego warto udać się do serwisu Steinhof w Tarnowie, aby kompleksowo przygotować samochód do sezonu jesienno-zimowego.
Zadbaj o układ hamulcowy – nie tylko zimą
Sezon jesienno-zimowy to czas, w którym klocki i tarcze hamulcowe pracują w wymagających warunkach, są narażone na wilgoć, sól drogową i szybkie zmiany temperatur. Warto więc jeszcze przed pierwszymi opadami skontrolować ich stan:
- grubość klocków (poniżej 3 mm należy wymienić klocki),
- równomierność zużycia, które może wskazywać na problemy z zaciskami,
- skuteczność hamowania, odczuwalną podczas jazdy.
- W warunkach jesienno-zimowych różnicę robi jakość zastosowanych materiałów. Klocki hamulcowe Steinhof są odporne na przegrzanie i zapewniają wysoką skuteczność także w niskich temperaturach. W połączeniu z właściwą techniką jazdy tworzą system, który realnie wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów - mówi Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof







 
				 
            
Komentarze (0)