Testy koła pasowego alternatora. Fot. Gates
Wolne koła pasowe alternatora stają się coraz bardziej popularne w nowszych modelach samochodów osobowych i lekkich pojazdach dostawczych ze względu na zwiększone obciążenie alternatora. W przeciwieństwie do tradycyjnych pełnych kół pasowych odsprzęgają one alternator podczas spadku prędkości obrotowej silnika i absorbują powstałe drgania.
Występują dwa rodzaje: sprzęgła jednokierunkowe (OWC) i sprzęgiełka alternatora (OAD). Chociaż zastosowanie OWC i OAD ma zasadniczo służyć rozwiązaniu tego samego problemu, znacznie się od siebie różnią ze względu na sposób działania. Sprzęgła OWC obracają się swobodnie w jednym kierunku i blokują natychmiast w kierunku przeciwnym; sprzęgiełka alternatora (OAD) obracają się swobodnie w jednym kierunku i dopuszczają niewielki kąt obrotu w przeciwnym kierunku.
Wolne koła pasowe alternatora nie są wieczne, a mechanicy będą ich wymieniać coraz więcej. Ponieważ typy kół pasowych alternatora nie są wzajemnie wymienne należy stosować ten rodzaj, w który wyposażono dany pojazd fabrycznie. Tak więc jeżeli aplikacja wymaga zastosowania koła stałego pasowego, OWC lub OAD, zamontuj odpowiednią część. Ponadto do montażu i demontażu tych kół potrzebne są odpowiednie narzędzia.
Ponadto, gdy wolne koło pasowe alternatora osiągnie kres swojej żywotności, firma Gates zaleca wymianę wszystkich elementów eksploatacyjnych w tym samym czasie jako najlepszy długoterminowy sposób naprawy. Ważne jest również, aby wymienić wolne koło pasowe alternatora podczas montażu nowego alternatora.
TESTOWANIE POZA POJAZDEM
Jeśli jeden z tych testów przyniesie negatywny wynik, wolne koło pasowe alternatora należy natychmiast wymienić:
(zdjęcie powyżej)
Test nr 1 (po lewej)
- Przytrzymaj pierścień wewnętrzny.
- Spróbuj obrócić zewnętrzny pierścień w tym samym kierunku, w którym porusza się pasek.
- Zewnętrzny pierścień nie powinien się poruszyć. Jeśli się porusza wymień wolne koło pasowe alternatora.
Test nr 2 (po prawej)
- Przytrzymaj pierścień wewnętrzny.
- Spróbuj obrócić pierścień zewnętrzny w kierunku przeciwnym niż ten, w którym porusza się pasek.
- Pierścień zewnętrzny powinien się obracać. Jeśli się nie porusza, wymień wolne koło pasowe alternatora.
- Uruchom silnik na biegu jałowym i sprawdź ruch napinacza paska. Jeśli jest nadmierny, może to być pierwszą oznaką zużytego wolnego koła pasowego alternatora.
- Zwiększ obroty silnika do około 2000-2500 obr./min. Następnie wyłącz silnik i nasłuchuj brzęczenia dobiegającego z alternatora. Jeśli usłyszysz krótkie brzęczenie (1 do 5 sekund), łożysko koła pasowego może być zużyte, a wolne koło pasowe alternatora może wymagać wymiany.
- Krótkotrwałe świergotanie podczas uruchamiania silnika lub jego wyłączania jest najprawdopodobniej spowodowane przez zużyte wolne koło pasowe alternatora. Zużyte wolne koło pasowe alternatora często się blokuje i działa jak koło stałe. Powoduje poślizg paska na całej powierzchni koła podczas wahań prędkości paska i alternatora.
OAD mają dodatkową funkcjonalność i wymagają specjalnych testów.
Jeżeli podczas obrotu OAD w kierunku pracy jest wyczuwalne uczucie sprężystości i może obracać się swobodnie w przeciwnym kierunku, OAD działa nadal poprawnie. W przeciwnym razie OAD wymaga wymiany.
Uwaga: wewnętrzna sprężyna jest mocna i wymaga użycia klucza oraz specjalnego narzędzia do odpowiedniej diagnostyki stanu koła pasowego.
źródło: Gates
Komentarze (4)