Części i regeneracja

Części i regeneracja

4 miesiące temu  07.02.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Jak sprawdzić koło dwumasowe? Przeprowadź prosty test!
Strona 1 z 2

Koło dwumasowe, podobnie jak sprzęgło, daje pewne oznaki, gdy zaczyna się psuć. Objawy zużytego sprzęgła opisano TUTAJ. Objawy zużycia koła dwumasowego są inne. Ocena zużycia „dwumasy„ bez demontażu elementu jest trudniejsza, niż w przypadku sprzęgła. Typowe objawy mogą być bardzo mylące.

Do najczęściej wymienianych przez specjalistów objawów zużycia dwumasy należą:

  • dziwne dźwięki dochodzące z okolicy skrzyni biegów,
  • dźwięki podobne do uderzeń podczas gwałtownego przyspieszania, szczególnie na wysokim biegu, z niskich obrotów,
  • wibracje przenoszone na karoserię auta,
  • drżenie pedału sprzęgła,
  • wibracje lewarka zmiany biegów podczas jazdy,
  • szarpnięcia podczas ruszania.

Z pewnością każdy z tych potencjalnych objawów może wskazywać na zużycie koła dwumasowego, ale ciężko jednoznacznie to stwierdzić tylko na tej podstawie. Na pewno jest to powód, aby wybrać się do mechanika.

Niestety często zdarza się, że postawiona diagnoza jest błędna. Powodem występowania objawów może być zupełnie inny element – zdarza się to szczególnie często w silnikach diesla. Choćby zużyty układ wtryskowy, może powodować bardzo podobne objawy, co uszkodzony „dwumas„. Często dochodzi wtedy do sytuacji, gdy wymiana tego drogiego elementu nie przynosi poprawy, a wręcz pogorszenie. Może tak się zdarzyć, ponieważ nowe koło dwumasowe jest „sztywniejsze„ od starego i w większym stopniu przenosi wibracje, czy hałasy, których powodem jest zupełnie inny element.

Kluczowe przy naprawie układu napędowego jest rzetelne podejście mechanika do sprawy. Tak naprawdę, jedyny sposób, aby jednoznacznie potwierdzić lub wykluczyć awarię „dwumasy„ to dokładne zmierzenie jej parametrów po demontażu. Bez tego, nigdy nie powinna zapaść decyzja o wymianie lub pozostawieniu używanego elementu w aucie.

Jak sprawdzić dwumas przy kupnie?

Koło dwumasowe poddawane jest działaniu ogromnych sił, szczególnie podczas gwałtownego przyspieszania na wysokim biegu. Wtedy układ napędowy musi poradzić sobie z dużym i gwałtownym „uderzeniem„ momentu obrotowego. Podczas codziennej jazdy, należy unikać takich sytuacji – w ten sposób przedłużamy „życie„ koła dwumasowego.

O takiej dobrej praktyce można opowiedzieć na przykładzie silnika turbodiesla. Silniki te generują bardzo duży moment obrotowy już przy niskich obrotach. Kierowcy korzystają z tej cechy, np. podczas manewrów wyprzedzania. Często np. podczas jazdy na szóstym biegu z obrotami około 1500rpm, gwałtownie wciskamy gaz, aby sprawnie wyprzedzić inny pojazd. Wtedy to na koło zamachowe działa olbrzymi moment obrotowy. Dużo lepiej, dla żywotności tej części jest zredukować bieg przed manewrem.

Jak sprawdzić dwumas podczas jazdy?

Gwałtowne przyspieszenie z małych obrotów może być pewnym rodzajem testu dla koła dwumasowego. Jeżeli w takiej sytuacji usłyszymy dziwne stuki albo cała karoseria wpadnie w silny rezonans, to z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że koło dwumasowe jest do wymiany.

Jak sprawdzić koło dwumasowe w automacie?

W obecnych czasach coraz częściej również automatyczne skrzynie biegów współpracują z kołami dwumasowymi. Najczęściej dotyczy to stosunkowo nowych rozwiązań — skrzyń biegów sekwencyjnych i dwusprzęgłowych.

Z praktyki mechaników i doświadczeń kierowców, wynika, że najczęściej awaria koła dwumasowego w tego typu ukłądzie objawia się szarpaniem przy ruszaniu z miejsca i zmianie biegów. Niestety, w tym przypadku objawy absolutnie nie są jednoznaczne. Gdy wystąpią, należy udać się do warsztatu wyspecjalizowanego w obsłudze skrzyń biegów tego typu. Naprawę należy z pewnością rozpocząć od diagnostyki komputerowej. Może okazać się, że objawy wskazujące na zużycie koła dwumasowego, ustąpią np. po ponownej kalibracji ustawień skrzyni biegów. Skrzynia DSG w autach koncernu VW lub podobne mechanizmy w innych markach są bardzo złożone i wymagają solidnego serwisowania z użyciem profesjonalnych narzędzi i wiedzy.

Jeżeli okaże się, że koło dwumasowe w automacie wymaga wymiany, to najczęściej koszt samej części nie jest dużo wyższy niż w przypadku skrzyni manualnej. To, co w tym wypadku może spotęgować koszty, to cena robocizny – nie każdy warsztat podejmie się tego typu usługi. Obsługa skrzyń automatycznych, czy zautomatyzowanych wymaga użycia specjalistycznych, drogich narzędzi.

Koło dwumasowe – powody zużycia

Jednym z podstawowych czynników, wpływających na zużycie koła dwumasowego jest wysoka temperatura. Każde sprzęgło cierne działa na zasadzie tarcia – w związku z tym, siłą rzeczy temperatura tego elementu jest często bardzo wysoka. Temperatura sprzęgła znacznie rośnie, gdy jest ono gwałtownie i agresywnie użytkowane. Długotrwała wysoka temperatura koła dwumasowego wpływa na smar, znajdujący się wewnątrz. Traci on swoje właściwości. Przestaje smarować sprężyny łukowe. To powoduje ich szybkie zużycie.

W skrajnych przypadkach, np podczas ślizgania zużytej tarczy sprzęgła po kole dwumasowym, może dojść również do odkształcenia powierzchni roboczej koła dwumasowego przez wysoką temperaturę.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony