Awarie automatów są efektem drobnych, ale szkodliwych błędów eksploatacyjnych, które często zupełnie nieświadomie popełniają kierowcy przyzwyczajeni do manuala. To co w tradycyjnej przekładni uszło na „sucho” , w automatycznej może mieć negatywny wpływ.
Bardzo ważna jest codzienna eksploatacja, czyli prawidłowe korzystanie z trybów pracy. Tryb R i D wybieramy gdy samochód stoi nieruchomo, nigdy gdy się toczy. Podobnie podczas jazdy lub postoju z włączonym silnikiem (np. w korku) nie włączamy trybu N lub P. Z trybu N korzystamy tylko wtedy, gdy pchamy auto lub ktoś nas holuje, co i tak jest mocno ograniczone w automatach, z czasem całkowicie zabronione (niektóre pojazdy z CVT), natomiast jeśli chodzi o tryb P to niezwłocznie po jego wybraniu należy wyłączyć silnik. Nie należy również gasić jednostki w innym trybie niż P.
Ponadto warto pamiętać, że skrzynie automatyczne lubią płynne, spokojne ruszanie i są wrażliwe na przeciążenia lub holowanie zbyt ciężkiej przyczepy, także przewożenie dobytku życia i maksymalizacja możliwości w zakresie ładowności stanowczo odpada.
Jednak stosowanie się tylko do tych zasad nie wystarczy i pójdą one na marne jeśli zignorujemy jedną z najważniejszych kwestii jaką jest jej serwisowanie. Tutaj kluczowa jest regularna wymiana oleju przekładniowego. Należy się trzymać zaleceń producenta, który wyraźnie definiuje interwały, zwykle jest to ok. 50 000 km. Dokonując wymiany oleju trzeba zwrócić uwagę, podobnie jak w przypadku oleju silnikowego, na jakość oleju ATF oraz stosowaną przez serwis metodę wymiany. Istnieją dwie podstawowe - statyczna i dynamiczna, zdecydowanie lepiej wybrać metodę dynamiczną. W przeciwieństwie do metody statycznej pozwala na całkowitą wymianę płynu (w metodzie statycznej jest to jedynie 40%-60%), a stary olej nie spływa samoistnie ze skrzyni, ale jest wypychany za pomocą specjalnej pompy, w jaką wyposażona jest maszyna ATF.
Jednocześnie, jeśli skrzynia jest zanieczyszczona można dokonać jej płukania za pomocą specjalistycznego środka. Dynamiczna wymiana jest możliwa w serwisach, które posiadają specjalistyczną maszynę do wymiany ATF. Jednym z producentów takich urządzeń jest firma BIZOL (maszyna BIZOL ATF Intelligence 2000), która w ramach kompleksowego podejścia oferuje też specjalistyczny środek do czyszczenia przekładni ATF Cleaner+ a50 oraz wysokiej jakości płyny ATF, do większości występujących na rynku skrzyń automatycznych. Z systemu BIZOL-a kierowcy mogą korzystać od początku tego roku, a sieć warsztatów dysponujących tym specjalistycznym urządzeniem stale się powiększa.
Komentarze (0)