Części i regeneracja

Części i regeneracja

Układ hamulcowy

9 miesięcy temu  12.02.2018, ~ Administrator   

Jak zmieniały się klocki hamulcowe? Od drewna do mieszanek ciernych
Strona 1 z 2

Silnik, kierownica, ogumienie i klocki hamulcowe to jedne z części, które od samego początku towarzyszą historii motoryzacji. Mimo upływu lat ich podstawowe funkcje pozostały niezmienne, jednak rozwój technologiczny sprawił, że niemal każdy element pojazdu przeszedł prawdziwą rewolucję dostosowując się do wymagań stawianych przez rynek. Doskonałym przykładem są klocki hamulcowe, które na przestrzeni ponad 100 lat ewoluowały z drewnianych bloczków obitych skórą do testowanych w warunkach laboratoryjnych mieszanek ciernych.

Historia klocków hamulcowych sięga czasów, gdy podstawowym środkiem lokomocji były pojazdy konne. Proces hamowania odbywał się poprzez dociskanie drewnianego klocka do koła za pomocą specjalnej dźwigni. Co ciekawe, ta technologia była również wykorzystywana w początkowej fazie rozwoju motoryzacji. Karl Benz w swoich pierwszych konstrukcjach pojazdów mechanicznych stosował m.in. drewniane klocki obite skórą.

Kolejnym etapem był rozwój materiałów ciernych, czyli mieszanki będącej bazą współczesnych klocków hamulcowych. Pierwsze z nich powstały pod koniec XIX wieku i składały się z bawełny nasycanej lepkimi substancjami tzw. bitumami. Niestety w stosunkowo niskiej temperaturze 150 °C ulegały rozkładowi, przez co traciły swoje właściwości cierne i wytrzymałościowe. W rezultacie po pewnym czasie bawełna została zastąpiona przez tkaninę azbestową zbrojoną drutem mosiężnym. Odporność termiczna, elastyczność, właściwości cierne oraz kompatybilność ze środkami wiążącymi sprawiły, że azbest stał się głównym składnikiem materiałów ciernych na kolejnych kilka dziesięcioleci. Dopiero w związku z jego rakotwórczymi właściwościami, w latach 70 zaczęto zastępować ten składnik mieszaniną różnych włókien m.in.: włókna szklanego, wełny mineralnej, włókien syntetycznych, wełny stalowej, włókna stalowego oraz włókien naturalnych.

Na drodze ku współczesności

Dynamiczny rozwój motoryzacji na przestrzeni ostatnich czterech dekad wymusił na producentach części motoryzacyjnych liczne modyfikacje, związane ze zwiększeniem rozmiaru i osiągów pojazdów. Przykładowo masa samochodu kompaktowego wzrosła w tym czasie o około 40 - 50 %. Zwiększyły się też prędkości maksymalne oraz przyczepność opon pozwalająca na większe opóźnienia hamowania.

- Klocki hamulcowe przez ostatnie kilkadziesiąt lat na pozór niewiele się zmieniły. Wizualnie wyglądają podobnie. Są złożone z metalowej blaszki nośnej i materiału ciernego. Dzisiaj częściej niż kiedyś są wyposażone w nakładki antypiskowe tzw. shimy i czujniki zużycia - elektryczne lub akustyczne. Najłatwiej spostrzec różnicę w ich rozmiarach. Na przykład przedni klocek VW Golfa I miał powierzchnię około 30 cm2, a objętość materiału ciernego wynosiła około 21 cm3. Ostatni model Golfa VII posiada hamulce przednie wyposażone w klocki o powierzchni około 62 cm2 i objętości materiału około 74 cm3 - tłumaczy Tomasz Orłowski, kierownik w Dziale Badań i Rozwoju Lumag, odpowiedzialny za rozwój klocków hamulcowych Breck.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony