Części i regeneracja

Układ hamulcowy i zawieszenie

ponad rok temu  21.01.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jakie klocki hamulcowe dobrać do tarczy nacinanej i nawiercanej?

Nawiercenia zmniejszają pojemność cieplną tarczy, więc szybciej się ona nagrzewa, ale równocześnie sprawiają, że szybciej stygnie

Tarcze nacinane i nawiercane zyskują coraz większą popularność wśród kierowców. Są one seryjnie montowane w samochodach o dużej masie i mocy. Oprócz poprawienia estetyki koła ich główne zadanie polega na zwiększeniu skuteczności hamowania. Czasem trudność sprawia jednak dobranie do takiej tarczy hamulcowej odpowiedniego klocka. Na co zwrócić uwagę?

Nacięcia na tarczy hamulcowej mają wiele funkcji. Najważniejsze z nich to oczyszczanie powierzchni tarczy z zanieczyszczeń powstałych w wyniku oddziaływania materiału ciernego i odprowadzanie gazów. Drobinki klocka czy pył z ulicy obniżają skuteczność hamowania, dlatego tego typu cechy są bardzo pożądane. Nacięcia tarczy działają niczym frezarka, co naturalnie przyspiesza zużycie klocka hamulcowego. Proces ten oczyszcza go i niweluje wspomniane ryzyko odkładania się zanieczyszczeń. Jeśli chodzi o nawiercenia, również w pewnym stopniu odprowadzają gazy i brud, ale mają także inne zadanie. Faktem jest, że nawiercenia zmniejszają pojemność cieplną tarczy, więc szybciej się ona nagrzewa, ale równocześnie sprawiają, że szybciej stygnie. Z tego względu warto wybierać produkty renomowanych firm, które równoważą te cechy użytkowe i zapewniają maksymalne bezpieczeństwo.

– Dobierając klocki hamulcowe do tarczy nacinanej, a czasem także nawiercanej, powinniśmy pamiętać o tym, aby były zgodne z zaleceniami producenta układu hamulcowego – tłumaczy Wojciech Sokołowski, technical sales support oddziału TMD Friction Services w Polsce. – Informację o nich możemy znaleźć w firmowych katalogach, które opisują specyfikacje poszczególnych elementów oraz to, do jakich aut są przeznaczone. Najważniejszym kryterium doboru jest tak naprawdę materiał cierny klocka, który różni się w zależności od masy, mocy i przeznaczenia pojazdu. Renomowani producenci testują połączenie konkretnego klocka i tarczy w najróżniejszych warunkach, dzięki czemu możemy mieć pewność, że będą one spełniać swoje funkcje. W kontekście układu hamulcowego warto także pamiętać, że jest on tak skuteczny, jak najsłabszy jego element. Z tego względu, oprócz tarcz i klocków bardzo ważna jest regularna kontrola stanu przewodów hamulcowych i stosowanie wysokiej jakości płynu.

Tarcze nacinane i nawiercane wykonuje się z hartowanej, wysokowęglowej stali, bardzo stabilnej temperaturowo. Spełnienie tych wytycznych sprawia, że mają one mniejszą tendencję do krzywienia się, co w przypadku tanich „tuningowych” zamienników nie należy do rzadkości. Wszystko zależy od jakości zastosowanych materiałów i technologii produkcji. Niedopuszczalne jest samowolne nacinanie lub nawiercanie otworów w tarczy, gdyż osłabia to jej strukturę i może spowodować pęknięcie nawet przy delikatnym hamowaniu. Bardzo dobrym wyborem będzie zazwyczaj połączenie tarczy nacinanej czy nawiercanej ze standardowym (seryjnie montowanym) klockiem hamulcowym.

– Podczas doboru klocków do tarczy nacinanej i nawiercanej najlepiej wybierać produkty wysokiej klasy, które stworzą odpowiednie połączenie. Nie chodzi przecież jedynie o poprawę estetyki, ale także o skuteczność hamowania, która wpływa bezpośrednio na nasze bezpieczeństwo – podsumowuje Wojciech Sokołowski.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ mk 1 ponad rok temu Słabo , tak naprawdę artykuł nie wyjaśnia jakie klocki stosować informacja jest bardzo powierzchowna mało precyzyjna . Nie ma ani słowa o tym że nie należy stosować klocków ceramicznych i dla czego nie należy takich stosować z tarczami nawiercanymi , nacinanymi.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony