Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  07.08.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Jakie klocki hamulcowe wybrać?

Każdy kierowca mierzy się od czasu do czasu z kwestią: jakie klocki hamulcowe wybrać? Podczas wizyty u mechanika, czy nawet w ASO, często proponowanych jest kilka rodzajów w różnych cenach. Wybór klocków hamulcowych jest uzależniony przede wszystkim od samochodu – odpowiedni model można dobrać na podstawie numeru VIN pojazdu. Jednak w zależności od stylu jazdy i sposobu użytkowania auta można zdecydować się na odmienne rozwiązania.

Jakie klocki hamulcowe wybrać?

Dobierając klocki hamulcowe, należy pamiętać, że muszą być one dopasowane konkretnie do naszego samochodu. Liczy się tu nie tylko sam model, ale również m.in. wersja silnikowa. Przykładowo, samochód z oszczędnym silnikiem o mniejszej pojemności nie będzie potrzebował takich samych klocków jak odmiana wyposażona w jednostkę o dużej mocy, nawet jeżeli to ten sam model samochodu. W przypadku wątpliwości najlepiej jest zweryfikować dopasowanie klocków do auta po numerze VIN pojazdu. Warto również wybierać produkty renomowanych firm, które zazwyczaj okazuje się korzystniejszym wyborem nawet pomimo różnicy w cenie. 

W sprzedaży są zarówno części zamienne, jak i produkty OE oraz OEM. Podstawowa homologacja ECE R90 jest wymagana, aby klocki zostały dopuszczone do sprzedaży na terenie UE, ale produkty wyższej jakości mogą widocznie wykraczać ponad normę. Wiedząc dokładnie, do jakiej wersji auta potrzebujemy klocków hamulcowych, można posłużyć się wiedzą zebraną na forach poświęconych konkretnym modelom samochodów. Opinie użytkowników będą pomocne podczas wyboru producenta klocków. 


 
Rodzaje klocków hamulcowych – jakie sprawdzą się najlepiej w odmiennych sytuacjach 

Podstawowym elementem klocków hamulcowych są okładziny cierne. To właśnie ten fragment klocków jest dociskany do tarczy i w trakcie pracy ściera się, przez co z czasem konieczna jest wymiana klocków. Wyróżnia się cztery podstawowe typy klocków w zależności od materiału użytego w okładzinach ciernych.

  • Klocki półmetaliczne są stosunkowo twarde – metale mogą stanowić nawet do 65% ich składu. Wiąże się to z trwałością, ale również większym wpływem na zużycie tarcz hamulcowych. Sprawdzają się podczas jazdy miejskiej, ale wykorzystuje się je również w autach terenowych. Są cenione za wysoki współczynnik tarcia i dobrą odporność na przegrzewanie, ale ich praca może być dosyć głośna. Podczas niskich temperatur klocki półmetaliczne mogą też być zauważalnie mniej skuteczne.
  • Klocki niskostalowe cechują się zawartością włókien stalowych nieprzekraczającą 30%. Ich cena jest zazwyczaj wyższa niż w przypadku klocków półmetalicznych. Klocki niskostalowe również nie oszczędzają tarcz, mogą być głośne i pylić. Charakteryzuje je stosunkowo wysoka odporność na temperatury. Są wykorzystywane w autach ciężarowych, a w osobowych dobrze spisują się w trakcie dynamicznego prowadzenia.
  • Klocki organiczne sprawdzają się w samochodach osobowych, przede wszystkim podczas spokojnej jazdy miejskiej. Wśród ich zalet można wymienić cichą pracę, niski wpływ na zużycie tarcz oraz przystępną cenę. Jest to jednak okupione ograniczoną odpornością na przegrzewanie oraz niską efektywnością podczas dynamicznej jazdy czy poruszania się po górzystym terenie.
  • Klocki ceramiczne są najdroższe oraz najbardziej zaawansowane technologicznie. Dzięki temu nie pylą, nie wpływają szczególnie negatywnie na zużycie tarcz i są wyjątkowo efektywne podczas hamowania. W efekcie najczęściej są wykorzystywane w samochodach sportowych i osobowych o dużej mocy.

Renomowane firmy wytwarzające klocki hamulcowe wiedzą, jaki rodzaj okładzin ciernych dobrać do konkretnego modelu i rodzaju samochodu. Dlatego nie należy szczególnie obawiać się zakupu klocków z nieodpowiedniego tworzywa, jeżeli dobraliśmy je dokładnie do naszego modelu auta. Podczas wyboru klocków warto sprawdzić, kto jest producentem podzespołów OEM. Być może na rynku części zamiennych dostępne są podzespoły o jakości elementów stosowanych w autoryzowanych serwisach, które można kupić w korzystniejszej cenie. Aby wykluczyć ryzyko zakupu nieodpowiednich klocków, należy w przypadku wątpliwości posłużyć się numerem VIN. W kwestii wyboru producenta klocków hamulcowych do naszego samochodu warto oprzeć się na sprawdzonych opiniach w internecie. 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony