Części i regeneracja

Części i regeneracja

Warto wiedzieć

19 dni temu  02.11.2018, ~ Administrator   

Katalizatory samochodowe. Pięć niepokojących objawów...
Strona 1 z 2

Samochodowe katalizatory teoretycznie powinny działać bezproblemowo co najmniej do czasu, gdy przebieg samochodu osiągnie poziom ok. 200 tys. km. Często jednak problemy występują zdecydowanie wcześniej, a naprawa/wymiana tej części oznacza koszt rzędu nawet kilku tysięcy złotych. Kiedy więc można podejrzewać, że katalizator nie działa prawidłowo lub jest już poważnie uszkodzony?

Katalizator samochodowy (reaktor katalityczny) jest podstawową częścią układu wydechowego. Jego zadaniem jest zmniejszanie ilości szkodliwych spalin, w tym m.in. tlenku węgla, węglowodorów oraz tlenku azotu.

Jak mówi Rafał Pyszny, ekspert sklepu webautoservice.pl – specjalizującego się w sprzedaży tłumików i układów wydechowych, w teorii problemy z katalizatorami mogą pojawić się po osiągnięciu przez samochód przebiegu rzędu 200-300 tys. km. W rzeczywistości jednak kłopoty występują często znacznie wcześniej.

„Awarie i uszkodzenia katalizatorów są najczęściej efektem nagłych zmian temperatury. Szkodliwe są zarówno drastyczne wychłodzenie, jak i zdecydowany wzrost temperatury. Problemy mogą pojawić się również w przypadku źle wyregulowanej instalacji LPG” – wyjaśnia Rafał Pyszny.

O złym stanie katalizatora świadczyć mogą różne objawy. Na co zatem warto zwrócić szczególną uwagę?

1. Problemy z wydajnością

Niepokój mogą budzić m.in. problemy z wydajnością pojazdu. Przyczyną może być „uwięzienie” spalin w przedniej części katalizatora. Dzieje się tak, kiedy tzw. ciśnienie zwrotne wpływa na sposób funkcjonowania silnika i niejako blokuje jego pracę. W trakcie jazdy może się to objawić poprzez szarpnięcie samochodu albo poczucie, że po naciśnięciu pedału gazu paliwo nie ma dopływu do silnika.

2. Zużycie paliwa

Jednym z symptomów, które wskazują na możliwość uszkodzenia katalizatora, jest wyraźnie zauważalny wzrost ilości spalanego przez samochód paliwa. Może to oznaczać, że katalizator nie działa w sposób prawidłowy.

3. Wypadanie zapłonów

W przypadku tzw. wypadania zapłonów katalizator narażony jest na przegrzanie. Podobnie jest także w sytuacji jazdy na mocno wzbogaconej mieszance paliwowej. Kłopot pojawia się, gdy niedopalone paliwo trafia do układu wydechowego. W takich warunkach komponenty katalizatora mogą ulec zniszczeniu.

4. Obce chemikalia

Dużym zagrożeniem dla katalizatora są również obce chemikalia. Chodzi o sytuację, gdy do wnętrza reaktora katalitycznego dostanie się np. olej silnikowy. Wtedy katalizator nie będzie działać prawidłowo. Sygnałem wskazującym na możliwość wystąpienia tej właśnie anomalii jest przede wszystkim widoczne podniesienie emisji dwutlenku węgla.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 9

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 3
    POINFORMOWANY
  • 3
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (4)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ TEDI 4 4 dni temu Jaki kraj tacy experci, sprzedawca w sklepie zostaje uznanym expertem przez podobno fachowe pismo, gratulacje wiedzy i samozadowolenia. Niestety wolno amerykanka po 90-tym roku wychodowała samych expertów - czym ktoś mniej się na czymś zna tym wiekszy expert i ma więcej do powiedzenia
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ elninio 3 12 dni temu No to jest artykuł na miarę XXI wieku! Sprawdzanie gaźnika i śladów spalin w nim znajdujących się? Chyba żarty. Przede wszystkim konfiguracja gaźnik + katalizator? Szybciej monowtrysk + katalizator. Ktoś, to pisał ten artykuł chyba nie do końca zna realia rynku lub przedrukował artykuł z początku lat 90-tych.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Igl 2 18 dni temu Jak na stronę dla profesjonalistów to bardzo słaby ten artykuł.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Tom 1 8 miesięcy temu Jeśli porównać treść z https://www.motofakty.pl/artyk... to jest kilka różnic. Skąd się one biorą?
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony