Do redakcji warsztat.pl dotarło pytanie jednego z czytelników:
Jaka jest przyczyna nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych po przekątnej samochodu? Mam tu na myśli sytuację, gdy klocki w lewym tylnym i prawym przednim kole są zużyte o około 50% bardziej od pozostałych. Prowadnice poruszają się płynnie, miejsce mocowania klocków nie powoduje ich klinowania w jarzmie, zaciski hamulcowe są sprawne (tłoczki wychodzą i cofają się).
Odpowiada nam Wojtek Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, producenta Textar
Przyczyn może być wiele. Na pewno w ramach diagnostyki warto sprawdzić siłę nacisku poszczególnych klocków. Można wpiąć się w każdą linię zasilania i zmierzyć ciśnienie w układzie, ale nie jest to rozwiązanie powszechne w warsztatach.
Jedną z możliwych przyczyn nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych po przekątnej może być zużyty i zanieczyszczony płyn hamulcowy. Dlaczego tak jest? Musimy w pierwszej kolejności przyjrzeć się jakim typem pojazdu się poruszamy. W każdym z samochodów stosuje się dwuobwodowe układy hamulcowe, w przypadku samochodów małolitrażowych stosuje się najtańsze rozwiązanie, którym jest układ krzyżakowy. Taki układ hamulcowy pracuje po przekątnej - lewe tylne koło połączone jest z przednim prawym, a prawe tylne z przednim lewym. Serwo znajduje się po lewej stronie, więc jest tutaj krótsza droga do hamulców. Jeśli płyn jest zużyty, z zanieczyszczeniami, będzie docierał w zróżnicowanym czasie – im dalej, tym później. Kolejną możliwością jest uszkodzenie jednej z sekcji pompy hamulcowej. Płyn, który nie jest wymieniany na czas, może uszkodzić oringi na tłoczkach, przez co tłoczki nie będą szczelne. W efekcie czego spada skuteczność hamulca danego obwodu.
Komentarze (1)