Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  16.12.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Klocki po przekątnej zużyte o 50% bardziej? Szereg możliwych przyczyn

Do redakcji warsztat.pl dotarło pytanie jednego z czytelników:

Jaka jest przyczyna nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych po przekątnej samochodu? Mam tu na myśli sytuację, gdy klocki w lewym tylnym i prawym przednim kole są zużyte o około 50% bardziej od pozostałych. Prowadnice poruszają się płynnie, miejsce mocowania klocków nie powoduje ich klinowania w jarzmie, zaciski hamulcowe są sprawne (tłoczki wychodzą i cofają się).

Odpowiada nam Wojtek Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, producenta Textar

Przyczyn może być wiele. Na pewno w ramach diagnostyki warto sprawdzić siłę nacisku poszczególnych klocków. Można wpiąć się w każdą linię zasilania i zmierzyć ciśnienie w układzie, ale nie jest to rozwiązanie powszechne w warsztatach.

Jedną z możliwych przyczyn nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych po przekątnej może być zużyty i zanieczyszczony płyn hamulcowy. Dlaczego tak jest? Musimy w pierwszej kolejności przyjrzeć się jakim typem pojazdu się poruszamy. W każdym z samochodów stosuje się dwuobwodowe układy hamulcowe, w przypadku samochodów małolitrażowych stosuje się najtańsze rozwiązanie, którym jest układ krzyżakowy. Taki układ hamulcowy pracuje po przekątnej - lewe tylne koło połączone jest z przednim prawym, a prawe tylne z przednim lewym. Serwo znajduje się po lewej stronie, więc jest tutaj krótsza droga do hamulców. Jeśli płyn jest zużyty, z zanieczyszczeniami, będzie docierał w zróżnicowanym czasie – im dalej, tym później. Kolejną możliwością jest uszkodzenie jednej z sekcji pompy hamulcowej. Płyn, który nie jest wymieniany na czas, może uszkodzić oringi na tłoczkach, przez co tłoczki nie będą szczelne. W efekcie czego spada skuteczność hamulca danego obwodu.

Z pewnością diagnostyka komputerowa modułu ABS też jest wskazana, bo sam sterownik mógł ulec awarii. W module ABS występują elektrozawory, które działają tak samo jak w pompie. W każdym z tych przypadków wniosek jest jeden – regularna kontrola i wymiana płynu hamulcowego z właściwą procedurą odpowietrzenia układu pozwala wyeliminować kosztowne i znacznie trudniejsze do eliminacji usterki. To tylko przykłady, każdy konkretny przypadek nierównomiernego zużycia klocków trzeba rozpatrywać indywidualnie.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
do góry strony