Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  21.05.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Koła pasowe. Czemu się psują? Na co zwracać uwagę?
Strona 2 z 2

Wydobywający się pisk
Uszkodzone koło pasowe może piszczeć podczas obrotu, nie dające się zniwelować poprzez poprawienie napięcia paska. Dźwięk taki mogą też wydobywać inne podzespoły działające na tym samym pasku.

Zbytni ruch napinacza / „klaps” paska
Jeśli elastyczny tłumik drgań przestanie prawidłowo działać, wibracje zostaną przeniesione na napinacz. Może to być postrzegane jako trzepotanie w ramieniu napinacza. Ten sam efekt pojawia się, gdy koło wybiegowe alternatora uległo awarii.

Kawałek korby oderwał się lub korba pękła
Oto scenariusz: silnik miał katastrofalną awarię wału korbowego, łożyska lub korbowodu. Zainstalowano nowy silnik i zainstalowano stare koło pasowe. Wkrótce nowy silnik również się popsuje. Zawsze sprawdzaj stary tłumik przed ponowną instalacją.

Dlaczego koła pasowe się psują?

Problemy z silnikiem
Możliwe jest uszkodzenie amortyzatora przez silnik, który ma problemy z zapłonem, ponieważ siły na korbie uległy zmianie. Problem może być też tworzony na wałku balansującym?

Ciepło
Elementy elastomerowe tłumika zamieniają wibracje w ciepło. Podczas tego procesu temperatura wewnątrz elastomeru zaczyna rosnąć, a proces wulkanizacji zaczyna się od nowa. Nadmierne wibracje mogą być wynikiem nieudanego wtrysku. Jeśli ciepło nie może zostać rozproszone, guma z czasem ulegnie wulkanizacji. Między innymi po to stosowane są otwory wentylacyjne.

Wycieki oleju
Naturalnym wrogiem tłumika harmonicznego jest olej i inne płyny. Element tłumiący na kole pasowym wału korbowego jest wykonany z gumy naturalnej(NR) lub EPDM. Przeciekająca uszczelka wału korbowego może pokryć gumowe lub elastomerowe części tłumika i spowodować jego uszkodzenie. Również przedmioty takie jak nieszczelne pokrywy zaworów, pompy wspomagania układu kierowniczego i olej sprężarki układu klimatyzacji mogą powodować pęcznienie, kurczenie się lub pękanie gumy. Płyny mogą również powodować osłabienie wiązania między metalem a gumą.

Pękanie
Zewnętrzne lub wewnętrzne pierścienie bezwładnościowe mogą pęknąć i spowodować oddzielenie pierścienia od zespołu tłumika. Jest to rzadkie, ale wciąż możliwe w niektórych pojazdach. W takim przypadku wiele otaczających elementów może zostać poważnie uszkodzonych, takich jak chłodnica.

Pogorszenie się właściwości gumy
Materiały wewnątrz tłumika powoli ulegają degradacji z powodu ozonu, zginania i ciepła. W większości pojazdów tłumik wytrzyma żywotność pojazdu. Guma tłumika nie powinna mieć pęknięć, wybrzuszeń ani obkurczeń.

Błędy demontażowe
Zawsze używaj prawidłowej procedury i narzędzi, aby wyciągnąć koło pasowe z pojazdu. Aby wymienić pasek rozrządu w większości pojazdów, należy usunąć tłumik. Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, aby nigdy nie naciskać na zewnętrzny pierścień lub próbować go ściągnąć przy pomocy młotka.

Błędy montażowe
Tłumika nigdy nie należy montować przy pomocy młotka. Może to spowodować uszkodzenie elementów wewnętrznych. Zawsze używaj odpowiednich narzędzi, aby zainstalować tłumik. Niewłaściwe narzędzia mogą uszkodzić tłumik i wał korbowy. Najczęstszym błędem montażu jest ponowne użycie śrub, aby docisnąć tłumik do czoła wału korbowego. Istnieje ryzyko, że ponownie użyta śruba nie przeniesie odpowiedniego momentu potrzebnego do osadzenia koła.

Problemy ze skrzynią biegów
Masa koła zamachowego, płyty elastycznej lub konwertera momentu obrotowego znajduje się po drugiej stronie wału korbowego. Jeśli te części są poza specyfikacją, mogą spowodować nierównowagę w wale korbowym, dla której tłumik może nie być w stanie go skompensować. Zapytaj właściciela, czy ostatnio dokonano jakichkolwiek napraw skrzyni biegów - są szanse, że użyto niewłaściwych części lub zostały one nieprawidłowo zamontowane.

Zły pas
Zbyt ciasny pas może spowodować nie tylko obciążenie elementów napędu paska pomocniczego, ale także tłumika harmonicznego z powodu dodatkowego napięcia. Dodatkowe napięcie może spowodować nie tylko dodatkowe obciążenie, ale także dostarczyć dodatkową energię cieplną do koła pasowego wału korbowego i może zainicjować podgrzewanie elastomeru do stopienia.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony