Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  10.11.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Koła pasowe wału korbowego z tłumikiem drgań [Rozwiązania SWAG]

Nowoczesne silniki to precyzyjne konstrukcje o wysokiej mocy. Ze względu na komfort jazdy i ograniczenie emisji hałasu należy możliwie maksymalnie ograniczyć wibracje i drgania. Dotyczy to przede wszystkim samego silnika, a mniej układu zawieszenia. Zasada pracy silnika czterosuwowego powoduje, że wał korbowy wytwarza drgania, które przenoszone są na napęd pasowy osprzętu silnika. Ma to negatywny wpływ na powstawanie hałasu, a w szczególności na trwałość elementów napędu pomocniczego.

Skutecznym sposobem wyeliminowania tych niepożądanych drgań jest zastosowanie tłumików drgań skrętnych (zwanych również kołami pasowymi z tłumikiem drgań). Przede wszystkim są one wykorzystywane w silnikach wysokoprężnych, ale również w silnikach benzynowych o wysokiej mocy. Koło pasowe jest montowane bezpośrednio na wale korbowym i dzięki swojej konstrukcji chroni pasek napędowy przed drganiami wału korbowego. Dzięki temu osprzęt silnika jest w znacznym stopniu chroniony przed obciążeniami dynamicznymi.

Budowa koła pasowego z tłumikiem drgań 

Wewnętrzna budowa koła pasowego musi być zaprojektowana pod kątem optymalnego absorbowania drgań generowanych przez silnik. Tylko w ten sposób można je kompensować i zapobiegać przenoszeniu drgań na napęd pasowy. Wielowarstwowa budowa koła pasowego z tłumikiem drgań z dwoma elastomerowymi pasami oraz zastosowanie łożyska ślizgowego zapewnia – w przeciwieństwie do pełnego pasowego koła metalowego – równomierną i spokojną pracę pasowego napędu pomocniczego. Elastomer i sprzęgło elastyczne pełnią przy tym kluczową rolę. Ważne są przede wszystkim optymalne połączenie gumy z metalem oraz właściwie dobrana mieszanka gumy.

Porównanie koła pasowego z tłumikiem drgań z pełnym metalowym kołem pasowym

Na pokazanym przekroju widoczne są różnice pomiędzy kołem pasowym z tłumikiem drgań (rysunek 2) a pełnym, metalowym kołem pasowym (rysunek na górze). Coraz częściej oferowane są tanie wersje w całości wykonane z metalu. Nawet jeżeli oferują one pozorne korzyści w zakresie ceny i trwałości, negatywne skutki wpływające na pozostałe elementy napędu pasowego są trudne do przewidzenia.

Połączenie gumowo-metalowe koła pasowego z tłumikiem drgań występujące pomiędzy napędem pasowym a wałem korbowym znacząco przyczynia się do ograniczenia wibracji. Natomiast pełne, metalowe koło pasowe może przenosić typowe drgania silnika na pozostałe podzespoły. Skutkiem tego może być całkowite uszkodzenie współpracujących komponentów, a w najgorszym przypadku całkowite uszkodzenie silnika.

Kontrola koła pasowego z tłumikiem drgań

Guma może zużywać się w wyniku procesu starzenia, oddziaływania czynników otoczenia, takich jak wysoka lub niska temperatura. Negatywny wpływ ma również kontakt z olejem lub innymi cieczami chemicznymi. Niestety, uszkodzenia i zużycia nie są zawsze widoczne od razu i najczęściej ujawniają się w tylnej, niewidocznej części. Wyraźną wskazówką są hałasy pochodzące z pomocniczego napędu pasowego. Równocześnie trwałość koła pasowego zależy od sposobu jazdy i eksploatacji (np. przeważająca jazda w ruchu miejskim). Największe drgania silnika generowane są w niskim zakresie jego obrotów. Jeżeli koło pasowe nie jest regularnie kontrolowane lub wymieniane, powstaje ryzyko podwyższonej emisji hałasu lub uszkodzeń wynikających z wibracji.

Dlatego też firma SWAG zaleca dokładną kontrolę wzrokową co 60.000 km.

Podczas kontroli koła pasowego z tłumikiem drgań szczególną uwagę należy zwracać na następujące uszkodzenia:

Wskazówki montażowe

• Nigdy nie uderzać młotkiem w koło pasowe
• Używać ściągacza
• Nie stosować klucza udarowego, a jedynie dynamometrycznego
• Pamiętać o właściwym momencie dokręcania
• Stosować nowe śruby, ponieważ najczęściej wykorzystywane są śruby sprężynujące
• Zaleca się jednoczesną wymianę paska wielorowkowego, napinacza oraz koła pasowego alternatora
• Skontrolować koło pod kątem swobodnego obracania się i ewentualnego bicia

Ponieważ nie wszystkie uszkodzenia wynikające ze starzenia się materiału lub pracy pod obciążeniem są widoczne, firma febi zaleca wymianę koła pasowego co 120.000 km. Zawsze należy przestrzegać zaleceń producenta samochodu.

Marka SWAG jest częścią bilstein group, która pod jednym dachem skupia również inne znane marki: febi i BluePrint. Więcej informacji znajdziecie na stronie: www.bilsteingroup.com

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony