Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  16.08.2011, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Koła pasowe z tłumikiem drgań skrętnych

Wibracje skrętne przyczyniają się do nadmiernego zużycia łożysk, zużycia/ hałasu paska układu pomocniczego a także w skrajnych przypadkach uszkodzenia wału korbowego.
Wytłumienie nadmiernych wibracji jest bardzo istotne. W większości nowoczesnych samochodów stosuje się w tym celu dwumasowe koło zamachowe. Powszechnym zastosowaniem cieszą się również koła pasowe z tłumikiem drgań (TVD). Koła te są kołami wału korbowego z elementem gumowym pomiędzy dwoma częściami metalowymi (fot. 1).

[img_full]9074|12115[/img_full]

Łącznik gumowy pełni funkcję elementu tłumiącego. Ze względu na wytrzymałość (tłumienie wibracji) i specyfikę materiału (guma), element ten zużywa się i wymaga wymiany w określonym czasie (fot. 2).
Występują dwa główne typu kół pasowych z tłumikiem drgań (TVD). Typ „otwarty” występuje głównie w silnikach benzynowych, podczas gdy typ „zamknięty” stosowany jest w większości przypadków w silnikach wysokoprężnych (fot. 3).
Nawiercony otwór, który można znaleźć na TVD, wykonano dla wyważenia (kalibracji) koła TVD (fot. 4).

[img_full]9074|12116[/img_full]

Zużyte/ uszkodzone koła spowodują zwiększenie poziomu drgań, głośną pracę paska i przyśpieszone zużycie wszystkich komponentów danego układu. Mogą również doprowadzić do uszkodzenia jednokierunkowego sprzęgiełka alternatora, a w konsekwencji alternatora.

Kontrola wzrokowa:
Poniżej określono symptomy, które wskazują na konieczność wymiany koła pasowego z tłumikiem drgań:

1)    Pęknięcia gumy (fot. 2).
2)    Brakujące fragmenty gumy (fot. 5).
3)    Wyraźne znaki kontaktu metalowego wskaźnika w otworze szczelinowym (fot. 6).
4)    Drobiny rdzy pojawiające się po stronie zewnętrznej na niektórych kołach TVD stanowią rodzaj wczesnego ostrzeżenia o zbliżającym się problemie.
5)    Pasek wieloklinowy (fot. 7) może się zsuwać na skutek uszkodzonego koła TVD.
6)    Narysuj/ namaluj linie na kole TVD (od strony zewnętrznej do środka), uruchom na minutę silnik (dodając kilkukrotnie gazu), wyłącz silnik i sprawdź czy występuje załamanie naniesionej linii. Jeżeli taki koło TVD wymaga wymiany!

[img_full]9074|12117[/img_full]

[img_full]9074|12118[/img_full]

Zalecenia:
–    Koło pasowe z tłumikiem drgań należy wymienić przy wymianie paska pomocniczego i napinacza. Wymiana ta powinna nastąpić nie później niż co 120 000km.
–    Koło pasowe z tłumikiem drgań należy zweryfikować ze względu na ślady zużycia i uszkodzenia przy każdej naprawie auta, szczególnie powypadkowej. Powinno to nastąpić nie później niż co 60.000 km! W większości przypadków ewentualne zużycie i/lub uszkodzenia pojawiają się wcześniej na tylnej stronie koła aniżeli na przedniej.
–    Zużycie nie zawsze musi być widoczne, ale głośna praca koła TVD lub paska może sygnalizować powstanie problemu.
–    Aby zagwarantować optymalne osiągi, koło pasowe TVD należy montować zawsze zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
–    Wiele kół TVD’s jest mocowanych na silniku za pomocą specjalnych śrub rozciągliwych, które należy wymienić po demontażu i dokręcić właściwym momentem obrotowym!
Uwagi:
1)    Prędkość obrotowa na biegu jałowym i jazda sportowa stanowią najgorsze warunki pracy dla TVD i innych komponentów napędu.
2)    W niektórych przypadkach kół TVD nie należy używać bez zainstalowanego paska pomocniczego!
3)    Uwaga na podróbki (fot.8). Te tanie koła nie posiadają żadnego elementu tłumiącego drgania. Wewnątrz nie ma gumy, jedynie O-ring zamocowany do części zewnętrznej.

[img_full]9074|12119[/img_full]

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony