Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  04.09.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Kompaktowy silnik elektryczny Bosch

SMG180/120 waży zaledwie 32 kg i ma tak zwartą konstrukcję, że bez problemu zmieściłby się w zwykłym plecaku szkolnym.

Już od pierwszych metrów jazdy jednostka oferuje dynamiczne przyspieszenie. Silnik można montować zarówno w samochodach z napędem wyłącznie elektrycznym, jak i w wersjach hybrydowych. Jego możliwości już dziś mogą wypróbować kierowcy modelu Smart Fortwo oraz Fiata 500e. Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi montowany jest także w samochodach hybrydowych, np. w dieslowskiej hybrydzie Peugeot 3008.

W samochodach hybrydowych silnik elektryczny Boscha wspomaga pracę silnika spalinowego mocą do 40 kW. W przypadku aut z napędem czysto elektrycznym oraz hybryd Plug-in, silnik SMG 180/120 oferuje moc do 80 kW. Jednak liczby te jedynie w przybliżeniu opisują dynamikę, jakiej doświadcza kierowca naciskając pedał gazu. Mały silnik elektryczny oferuje bowiem takie wrażenia z jazdy, jakie do tej pory gwarantowały tylko dużo mocniejsze silniki spalinowe. Jest to możliwe, ponieważ silnik SMG180 osiąga maksymalny moment obrotowy 200 Nm już w niskim zakresie obrotów. Gdy kierowca naciśnie pedał gazu, ma do dyspozycji pełen moment obrotowy, a dodatkowo możliwa jest także płynna, relaksująca i bezszelestna jazda. Silnik jest również bardzo efektywny – osiąga sprawność powyżej 90%. Jego unikalną cechą jest przystosowanie do trybu miejskiego, do którego optymalnie dopasowano jego sprawność. Podstawowa zasada jest następująca: im efektywniejsza praca silnika elektrycznego, tym większy zasięg jazdy z napędem elektrycznym.

Drugim atutem jednostki jest zapewniana kierowcy wygoda. Co typowe dla silnika elektrycznego, SMG180 realizuje funkcje Start-Stop oraz odzysku energii hamowania (rekuperacja). Także przełączanie biegów należy do przeszłości, ponieważ silnik pracuje ze stałym przełożeniem. Wyjściowa prędkość obrotowa dochodząca do 12 800 obrotów na minutę zapewnia silnikowi elastyczność i uniwersalność. Nawet w przypadku jazdy wstecz bieg nie jest przełączany mechanicznie, lecz elektrycznie.

Dodatkową zaletą jest bezobsługowość silnika. Nie zawiera on mechanicznych części zużywających się, które wymagałyby regularnego serwisowania lub wymiany. Kierowcy odpada także inny, uciążliwy obowiązek: nie musi już kontrolować poziomu oleju ani uzupełniać płynu w chłodnicy.

Silnik można zainstalować także na tylnej osi pojazdu, dzięki czemu w samochodach hybrydowych silnik spalinowy może napędzać przednią oś, a elektryczny – tylną. Oprócz zalet oferowanych przez układ hybrydowy klienci otrzymują dodatkowo funkcję napędu na cztery koła. Przykładem samochodu z takim rozwiązaniem (Axle Split) jest Peugeot 3008 Hybrid4, wprowadzony do produkcji seryjnej przez koncern PSA i firmę Bosch.

Tagi: Bosch, silniki,

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony