Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  25.11.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Kontrola owalizacji

Łożysko toczne jest jednym z najstarszych elementów zastosowanych w pojazdach samochodowych. Dlatego większość pracowników serwisów samochodowych uważa diagnozę, a tym bardziej wymianę łożyska koła jezdnego za rutynową, a wręcz banalną.

W związku z tym często pomija się kontrolę owalizacji gniazda łożyska, np. otworu w zwrotnicy. Eksploatacja samochodu jest przecież specyficzna i łączy się z różnego rodzaju zdarzeniami drogowymi, takimi jak poślizg boczny kończący się uderzeniem kołem o krawężnik, wpadnięcie koła w wyrwę, dziurę w jezdni, gwałtowny najazd lub zjazd z krawężnika lub nawet kolizja drogowa, w której uszkodzeniu lub przeciążeniu ulegają elementy zawieszenia pojazdu współpracujące z kołem jezdnym.
Kontrola pod kątem zniekształcenia owalnego. Kontrola pod kątem zniekształcenia owalnego. Uszkodzenie powstałe wskutek owalnej deformacji otworu w zwrotnicy. Uszkodzenie powstałe wskutek owalnej deformacji otworu w zwrotnicy.
W wyniku tych zdarzeń może dojść do owalizacji gniazda łożyska. Owalizacja może być również skutkiem korozji samego gniazda, działania dużych sił odśrodkowych i obciążeń siłami wynikającymi z eksploatacji. Gniazdo może ulec deformacji w wyniku długotrwałego użytkowania pojazdu z uszkodzonym łożyskiem lub niewyważonym kołem. Pojawiająca się owalizacja skutkuje powstaniem szczeliny pomiędzy gniazdem a bieżnią zewnętrzną łożyska. W rezultacie powoduje to przedostawanie się wody, co prowadzi do korozji gniazda, pogłębiając jego owal. Owalne gniazdo skutkuje deformacją nowego założonego łożyska, co w konsekwencji powoduje uszkodzenie jego bieżni i defekt. Symptomem owalizacji gniazda łożyska w zwrotnicy są czarne plamy na zewnętrznej bieżni zdemontowanego łożyska, podczas gdy powierzchnie przesunięte o kąt 90O od zaczernionych miejsc nie posiadają żadnych uszkodzeń. Jeśli zaistnieje sytuacja opisana powyżej, to element zawieszenia, w tym przypadku zwrotnica, podlega wymianie.

Oczywiście owalizację należy skontrolować przy każdej wymianie – nawet, jeśli opisane ślady nie są zauważalne. Do tego celu używamy średnicówki i opieramy się na normach odchyłki okrągłości, czyli owalizacji otworu. Przykładowo: dla średnicy otworu od 125 do 250 mm, dla szeregu odchyłki VII, maksymalny owal to 0,02 mm.

Na podstawie materiałów firmy Schaeffler, która jest właścicielem marki FAG.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony