Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  08.10.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Kryteria decydujące o wyborze marki klocków hamulcowych

Części typowo eksploatacyjne traktowane są przez rynek aftermarketowy w sposób szczególny. Biorąc pod uwagę liczbę jeżdżących po naszych drogach samochodów, trudno się temu dziwić.

Każdy zmotoryzowany uczestnik ruchu drogowego zmuszony jest do przeprowadzania okresowych przeglądów technicznych, co przeważnie pociąga za sobą konieczność wymiany części typowo eksploatacyjnych na nowe. Mając to na względzie, wszyscy dostawcy dążą do sytuacji, w której to ich produkty będą najczęściej montowane.

Rynek części zamiennych w Polsce oferuje dziś klientowi kilkadziesiąt marek klocków hamulcowych przeznaczonych do stosowania w samochodach osobowych. Wśród nich można wyróżnić marki producentów oraz własne marki handlowe dużych sieci dystrybucyjnych. Popularność każdej marki nieodzownie związana jest z działaniami czysto marketingowymi, aczkolwiek kluczowe znaczenie mają kryteria przynależne do samego produktu – tylko dzięki nim klient odnajduje ukrytą wartość dodaną, która skłania go do dokonania zakupu nie jednorazowo, lecz w sposób ciągły.

Najistotniejszym kryterium odnoszącym się do klocków hamulcowych jest odpowiednia skuteczność hamowania. Producenci, opracowując receptury materiałów ciernych, powinni ukierunkować się na uzyskanie wysokiego i stabilnego współczynnika tarcia, który zapewni skuteczne hamowanie w każdych warunkach atmosferycznych, bez względu na obciążenie i osiąganą prędkość pojazdu. Należy używać materiałów ciernych przetestowanych wcześniej w szerokim zakresie temperatur, ciśnień, prędkości, obciążeń i warunków pogodowych.

Innym ważnym kryterium jest łatwa montowalność klocków hamulcowych. Należy zadbać, aby każdy klocek hamulcowy wchodzący w skład kompletu był wykonany z najwyższą starannością, zachowując wymiary zgodne z wymaganiami konstrukcyjnymi układu hamulcowego. W powiązaniu z wyposażeniem kompletu we wszystkie dostępne akcesoria montażowe i czujniki zużycia, możliwe jest zaoferowanie produktu nie wymagającego dodatkowych zabiegów obróbki podczas montażu w jarzmie zacisku i zapewniającego bezpieczeństwo.

Kluczowe dla klienta finalnego jest wyeliminowanie wszystkich niepożądanych zjawisk akustycznych, które mogą wydobywać się z układu hamulcowego podczas hamowania. Pojawiają się one wskutek tarcia pomiędzy parą cierną tarcza-klocek i rzadko związane są ściśle tylko z jednym z tych elementów składowych.

Współczesna nauka definiuje nieprzyjemne dźwięki już nie tylko jako metaliczne piski o wysokich i średnich częstotliwościach, lecz coraz częściej badany jest obszar niskich częstotliwości – tutaj mamy do czynienia ze zjawiskami określanymi jako „groan and moan” (skrzypienie) oraz „judder” (drgania). Występowanie choćby jednego z wymienionych niepożądanych zjawisk akustycznych zawsze jest niekomfortowe dla klienta finalnego, zazwyczaj utożsamiane z zamontowaniem niewłaściwych elementów wchodzących w skład układu hamulcowego.

W odniesieniu do klocków hamulcowych na zjawiska te najczęściej wpływ ma zmiana współczynnika tarcia pod wpływem zmian temperatury bądź niewłaściwa geometria materiału ciernego. W celu eliminacji drgań producenci klocków hamulcowych powinni stosować międzywarstwę – cienką warstwę materiału ciernego o podwyższonej odporności mechanicznej, znajdującą się pomiędzy blachą a właściwym materiałem ciernym. Standardem u najbardziej renomowanych producentów od wielu lat jest stosowanie shimów – specjalnych nakładek antypiskowych wykonanych z blaszki stalowej pokrytej obustronnie materiałem elastycznym tłumiącym drgania. Coraz częściej dodatkowo wprowadza się skosy w materiale ciernym w celu minimalizacji wzbudzanych drgań.

Wielu znawców branży motoryzacyjnej sądzi, że coraz częściej czynnikiem decydującym o wyborze danego produktu jest jego niska cena. Indywidualną jest jednak kwestia rozumienia pojęcia niskiej ceny. Na jednym biegunie jest zakup produktu najtańszego z oferty, który później z uwagi na swoją niską jakość wykonania i zastosowanie gorszych jakościowo surowców ma krótką żywotność eksploatacyjną, co wiąże się z dodatkowymi, częstszymi kosztami serwisowania. Na drugim biegunie znajdują się z kolei produkty zaliczane do segmentu „premium”, przeważnie cechujące się znacznie dłuższą żywotnością eksploatacyjną, lecz nierzadko będące bardzo drogimi w zakupie.

Optymalne wydaje się zaoferowanie klientowi produktu w rozsądnej cenie, który ze względu na swoje właściwości użytkowe cechuje się umiarkowanie niskim stopniem zużycia. Pozwala to bowiem zachować wydatki związane z utrzymaniem pojazdu na optymalnym poziomie.

Firma Lumag, producent klocków hamulcowych marki BRECK do samochodów osobowych, konsekwentnie inwestuje znaczną część wypracowywanych zysków w rozwój własnych materiałów ciernych oraz w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Produkcja na w pełni zautomatyzowanych liniach, wyposażonych w rozbudowany i restrykcyjny system kontroli wszystkich parametrów procesu, pozwala osiągnąć i utrzymać najwyższe dostępne standardy jakości, umożliwiające oferowanie wyrobów w rozsądnej cenie.

Janusz Kryskowiak
regionalny przedstawiciel handlowy Lumag Sp. z o.o.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony