Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  17.09.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Łożyska oporowe sprzęgła

Grupa Schaeffler już od wielu lat bierze udział w doskonaleniu technologii elementów sterowania sprzęgłem, w tym – łożysk oporowych i komponentów z nimi współpracujących.

Dzięki staraniom inżynierów firm LuK, INA i FAG osiągnięto dzisiejszy stopień zaawansowania technologii motoryzacyjnej. Szczególne miejsce w tym procesie zajmują elementy układu sterowania sprzęgłem, pozwalające na zwiększenie wydajności i czasu eksploatacji innych elementów układu przeniesienia napędu.

Łożysko oporowe sprzęgła z polimerową powierzchnią styczną.

Historia

Pierwsze łożyska oporowe sprzęgła były robione z brązu lub elementów węglowych montowanych na żeliwnym lub wykutym czopie. Ten typ konstrukcji rozpowszechniony na początku XX wieku podlegał szybkiemu zużyciu i musiał być często wymieniany. Na początku lat 30. stare konstrukcje brązowo-węglowe zostały wyparte przez odporniejsze na zużycie łożyska kulkowe, ale do połowy lat 30. zmiany w wyglądzie łożysk oporowych sprzęgła były nieznaczne. Wyraźnie zmiany nastąpiły dopiero po wprowadzeniu tulei prowadzących, wymagających co prawda większych łożysk, ale zapewniających znacznie większą stabilność układu. Przez lata 40. i 50. zmiany w układzie sterowania sprzęgłem polegały na zmniejszaniu jego wielkości przy jednoczesnym polepszaniu jego wytrzymałość i sprawność. Zmian tych dokonywano poprzez stosowanie coraz lepszych smarów i nowych rodzajów materiałów uszczelniających. Poprawa tych dwóch elementów spowodowała, że czas eksploatacyjny łożysk oporowych stał się o wiele łatwiejszy do przewidzenia. Wysiłki w celu optymalizacji kosztów i gabarytów łożysk oporowych były kontynuowane w latach następnych, a w roku 1967 zgłoszono patent na samocentrujące łożysko oporowe sprzęgła, które pozwalało łożysku na dopasowanie osi rotacji względem sprężyny talerzowej sprzęgła. Ta innowacja pozwoliła na zredukowanie temperatury pracy łożyska o 25%, wydłużając jego żywotność czterokrotnie. W latach 70. plastikowe elementy nośne łożyska pozwoliły na dalszą redukcje wagi i kosztów jego produkcji. Od tego punktu nastąpił znacznie dynamiczniejszy rozwój układu sterowania sprzęgłem, poprawa jego wytrzymałości i ogólnej wydajności.

Łożysko oporowe sprzęgła z kompensacją migotania tarczy sprzęgła.

Innowacje Grupy Schaeffler

Grupa Schaeffler zawsze była prekursorem wprowadzania nowych technologii i materiałów w układzie sterowania sprzęgłem. Od lat 70. wprowadzała technologię stosowania innowacyjnych jak na tamte czasy komponentów z tworzyw sztucznych i tłoczonych hartowanych elementów zamiast ciężkich odlewów i obrabianych elementów stalowych. W ten sposób zmniejszono średnią wagę typowego łożyska oporowego o około 50%, zwiększając jednocześnie jego żywotność ponad dwukrotnie. Innowacje nie dotyczą jedynie łożyska oporowego, ale całego układu sterowania sprzęgłem, dzięki czemu Grupa Schaeffler jest w stanie produkować komponenty ściśle ze sobą współpracujące i wpływające na optymalizację funkcjonowania całego układu przeniesienia napędu. Na przykład w krytycznym obszarze styku łożyska i tulei prowadzącej Schaeffler przezwyciężył problemy związane ze smarowaniem dzięki zastosowaniu specjalnych elementów z tworzyw sztucznych i hartowanych tulei nie wymagających smarowania.

Łożysko oporowe sprzęgła z dwuwargowym uszczelnieniem zabezpieczającym przed zanieczyszczeniami.

Indywidualne konstrukcje tworzone na potrzeby klientów, którymi są największe koncerny samochodowe, powstają przy użyciu najnowocześniejszych elektronicznych technologii. Poprzez użycie własnego oprogramowania Bearnix, firma Schaeffler jest w stanie opracowywać kompleksowe modele w celu optymalizacji łożysk oporowych sprzęgła. Dopiero po elektronicznej optymalizacji produkt rozpoczyna fazę testów pod kątem zużycia i cichej pracy. Wszystko to powoduje, że od wielu lat producenci samochodów korzystają z usług firmy Schaeffler, pozyskując zaawansowane rozwiązania techniczne dla swoich maszyn.

Zespół dźwigni i łożysk sterujących podwójnym sprzęgłem.

GALERIA ZDJĘĆ

Łożyska oporowe sprzęgła
Łożyska oporowe sprzęgła
Łożyska oporowe sprzęgła
Łożyska oporowe sprzęgła
Łożyska oporowe sprzęgła

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony