Miliony litrów powietrza do przefiltrowania

Części i regeneracja

Części i regeneracja

Paliwa i oleje

Ochrona silnika

7 miesięcy temu  17.01.2018, ~ Administrator   

Miliony litrów powietrza do przefiltrowania
Strona 1 z 2

Silniki spalinowe mają ogromne zapotrzebowanie na powietrze. Przeciętny silnik benzynowy do spalenia
1 litra paliwa potrzebuje 10 000 litrów powietrza. Jak to wygląda w praktyce...

Filtr powietrza w Nissanie Qashqai 1.6i powinien być wymieniany co 2 lata lub 60 000 km przebiegu. W trakcie 60 000 km silnik zużył około 4000 litrów paliwa i 40 000 000 litrów powietrza! Silnik wysokoprężny zużyje nawet więcej powietrza w stosunku do paliwa. Wraz z modnym ostatnio zjawiskiem downsizingu silników, połączonym z powszechnym stosowaniem turbodoładowania jeszcze ważniejsze stało się efektywne spalanie wymagające większej ilości powietrza, co wiąże się z koniecznością uzyskania wyższej wydajności filtrowania.

To warto wiedzieć

Wielkość zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu może wahać się od widocznych gołym okiem ziarenek piasku o wysokich właściwościach ściernych po mikroskopijne cząsteczki sadzy, gumy z opon, krzemionki, pyłu hamulcowego, pyłków i wilgoci. 

Na utwardzonych drogach zawartość pyłu w powietrzu wynosi 1mg/m3, tak więc w trakcie eksploatacji pomiędzy wymianą filtr zatrzymuje około 10 gramów zanieczyszczeń. Natomiast na drogach zapylonych wartość ta rośnie znacząco – nawet 40-krotnie. Zanieczyszczenia omijające filtr powietrza powodują wzrost zużycia tłoków, pierścieni, tulei cylindrowych i zaworów. Ponadto każda obca cząstka przedostająca się do skrzyni korbowej zanieczyszcza olej powodując skrócenie jego żywotności oraz trwałości filtra oleju.

Dwie strony każdego filtra

Podczas normalnej eksploatacji medium filtracyjne pokrywa się zanieczyszczeniami. Wraz ze wzrostem zanieczyszczenia gwałtownie wzrasta różnica ciśnień pomiędzy obydwoma stronami filtra, ponieważ opór zasysanego powietrza jest coraz większy.

Powoduje to powstanie ekstremalnie wysokiej siły ssącej po czystej stronie filtra. Różnica ciśnień połączona z generowanymi przez pracujący silnik pulsującymi falami może osiągnąć tak wysoki poziom, że filtr powietrza o niskiej jakości ulega deformacji, a nawet rozerwaniu. Skutki deformacji i rozerwania filtra są różne. Może to być przedostawanie się fałszywego powietrza omijającego filtr i niosącego zanieczyszczenia, a nawet natychmiastowe uszkodzenie silnika przez zassane kawałki zabrudzonego filtra.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 3

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 2
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony