Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  03.11.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Mniejsze zużycie paliwa wg Delphi i Tula

Firmy Delphi i Tula współpracują nad technologiami, które pozwolą uzyskać lepszą o 15-20% ekonomikę spalania.

W nowoczesnych silnikach benzynowych mieszanka paliwa i powietrza jest starannie kontrolowana, w celu osiągnięcia precyzyjnych proporcji w procesie nazwanym przez inżynierów stechiometrią. Moc silnika kontrolowana jest poprzez ograniczenie dopływu powietrza. W większości sytuacji przepustnica pozostaje niemal całkowicie zamknięta, co powinno obniżać zużycie paliwa. Firma Tula opracowała natomiast proces, w którym przepustnica jest niemal całkowicie otwarta, a oprogramowanie wykorzystywane jest do sterowania liczbą pracujących cylindrów, odcinając pracę tych z nich, które są w danym momencie zbyteczne. Pojazd wykorzystuje minimalną ich liczbę, potrzebną do uzyskania wymaganego momentu obrotowego. Metodę tę, opartą na sterowaniu przy użyciu opracowanego przez firmę Tula oprogramowania, nazwano metodą Dynamic Skip Fire.

- Wyobraźcie sobie, że jedziecie autostradą, poruszając się swoim GMC Yukon Denali z prędkością 110 km/h – mówi Jeff Owens, dyrektor ds. technologii w Delphi Automotive. - Aby utrzymać taką prędkość, potrzebujecie jedynie około 30 koni mechanicznych. To jedynie mała część z 403 koni mechanicznych, które może zapewnić silnik V-8 (...) Twój silnik już nie musi działać na z góry określonej liczbie cylindrów. Firma Tula wprowadziła na rynek silnik o stale zmieniającej się liczbie cylindrów. Liczba cylindrów, w których odbywa się zapłon, może zmieniać się od zera do ośmiu.

Owens podkreśla zdolność systemu Dynamic Skip Fire do zapewnienia płynnej jazdy.

- Mam tu na myśli hałas, wibracje i kulturę pracy silnika (NVH), czy problemy związane z nierównowagą, które mogłyby być odczuwalne przez niektórych kierowców podczas dezaktywacji pojedynczych cylindrów – dodaje. - Tutaj wszystko dzieje się tak szybko, że kierowca w ogóle tego nie odczuwa. To jest najbardziej zdumiewające w tej technologii. Nie odczuwasz żadnej różnicy podczas jazdy samochodem, a spalanie spada o 17%.

Choć system Dynamic Skip Fire testowany był na silniku V-8 o pojemności 6,2 litrów, może on być stosowany we wszystkich silnikach spalinowych. Co ważne, stanowi on znakomite uzupełnienie downsizingu silników GDi z turbosprężarką.

Inżynierowie z Delphi i Tula pracują teraz nad pojazdem demonstracyjnym wyposażonym w silnik turbo GDi. Oczekuje się, że do przyszłego roku możliwe będzie wykazanie, że system Dynamic Skip Fire umożliwi uzyskanie dalszych 10% oszczędności w ilości spalanego paliwa w średniej wielkości samochodach, napędzanych 4-cylindrowym silnikiem 1,8 l z turbosprężarką.

GALERIA ZDJĘĆ

Mniejsze zużycie paliwa wg Delphi i Tula
Mniejsze zużycie paliwa wg Delphi i Tula

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony