Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  06.04.2011, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Montaż paska 5433XS – zestawu rozrządu K035433XS w Ford Puma 1.7

Niniejsze opracowanie ma na celu omówienie potencjalnych problemów montażowych napinacza (zdj. 1) w układzie paska synchronicznego (zdj. 2) w silnikach benzynowych Ford o kodzie 17HDEY.

Zastosowany napinacz automatyczny nie jest napinaczem mimośrodowym. Prawidłowa instalacji wymaga szczegółowego przestrzegania procedury montażowej, która różni się w tym przypadku od powszechnie stosowanej dla napinaczy z zawleczką blokującą.

[img_full]8509|10695[/img_full]
     
Najczęściej występujące błędy:
Niektórzy z mechaników instalują napinacz, dokręcają śruby i wyciągają zawleczkę blokującą. Tego typu montaż wyklucza prawidłowe funkcjonowanie sprężyny napinacza. Przy dokręceniu dolnej śruby napinacza, przed częściowym wyciągnięciem zawleczki blokującej, sprężyna nie może podnieść płyty czołowej do właściwej pozycji.
W takim przypadku dolna śruba napinacza będzie usadowiona po lewej stronie otworu szczelinowego (zdj. 3).
 
image_gallery

Niewłaściwa pozycja płyty czołowej umożliwi “luzowanie” silnika, gdy jest wyłączony i zbyt mocne ściśnięcie sprężyny. Wystąpi zbyt niskie napięcie paska, a w konsekwencji przeskakiwanie zębów i/ lub uszkodzenie paska.

Procedura montażowa:

-    silnik musi być zimy, a tłok nr 1 ustawiony w Górnym Martwym Położeniu (GMP);
-    włóż trzpień do blokowania koła wału korbowego i płytę nastawczą wałka rozrządu (występują w zestawie narzędziowym Gates GAT4404C)

[img_full]8509|10697[/img_full]


-    poluzuj śruby kół zębatych wałków rozrządu, przytrzymując w miejscu wałki kluczem. Zluzuj koła na stożkach;
-    odciągnij napinacz od paska (klucz 12 mm) tak, aby można było wsunąć 5 mm zawleczki zabezpieczającej w tylną płytę (zdj. 4);
-    wyjmij dolną śrubę;
-    zdemontuj prowadnicę paska (po prawej stronie koła zębatego wału korbowego);
-    zdemontuj pasek i napinacz;
-    zainstaluj nowy napinacz (dokręć wyłącznie górną śrubę, dolną pozostaw poluzowaną);
-    załóż nowy pasek;
-    zainstaluj prowadnicę paska (9 Nm);
-    wysuń zawleczkę napinacza o 2-3 mm (zwalniając od tylnej płyty) – zdj. 5;
-    sprężyna popchnie koło pasowe w kierunku paska i przesunie płytę czołową, dolna śruba napinacza pozostanie po prawej stronie otworu szczelinowego (zdj. 6);
-    dokręć dolną śrubę napinacza (20 Nm);
-    wyjmij całkowicie zawleczkę zabezpieczającą;
-    zainstaluj koło pasowe wału korbowego (narzędzie Gates GAT4629, Ford OE 303-510 lub 21-214);
-    zainstaluj nową śrubę koła pasowego wału korbowego (40 Nm + 90°) – ważne!;
-    upewnij się, czy pierwszy tłok w dalszym ciągu znajduje się w GMP;
-    dokręć śruby kół zębatych wałków rozrządu: wylotowy (lewy) 60 Nm, dolotowy (prawy) 105 Nm, przytrzymując w miejscu wałki kluczem;
-    usuń blokady;
-    obróć silnik dwukrotnie, upewnij się czy pierwszy tłok jest ustawiony w GMP i czy można włożyć ponownie trzpień blokujący i płytę nastawczą wałka rozrządu.

[img_full]8509|10698[/img_full]

image_gallery 

Najbardziej aktualne dane dotyczące zastosowań dostępne są w katalogu internetowym na stronie www.gatesautocat.com.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony