Schemat budowy alternatora. Źródło AS-PL.
Alternator stosowany jest jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych, gdzie ładuje akumulator. Prąd jest w nim wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana poprzez wirujące pole magnetyczne wirnika.
Alternator może sygnalizować ewentualną awarię na różne sposoby. Jednym z nich jest nadmierny hałas, jaki może z niego dobiegać. W tym przypadku możemy brać pod uwagę dwa rodzaje usterek: elektryczne oraz mechaniczne.
Przyczyny elektryczne:
- W tej kwestii możemy mieć do czynienia ze zwarciem uzwojeń stojana lub uszkodzeniem (zwarciem diody/diod) mostka prostowniczego. Konieczne jest wtedy zdemontowanie alternatora, oszacowanie i wymiana uszkodzonych elementów.
Przyczyny mechaniczne:
- Uszkodzone koło napędowe. W tym przypadku należy wymienić koło oraz pasek klinowy.
- Uszkodzone łożysko (łożyskowanie wirnika / obie obudowy alternatora, przednia i tylna). Po zdiagnozowaniu tego uszkodzenia trzeba wymienić komplet łożysk.
- Oś wirnika jest krzywa, co skutkuje koniecznością wymiany wirnika.
Część z powyższych czynności można wykonać w tzw. warunkach „garażowych” po uprzednim zakupie odpowiednich części elektrycznych i mechanicznych. Ze względu jednak na fakt, iż niektóre czynności wymagają użycia specjalistycznych narzędzi do procesu diagnostyki oraz wymiany, to warto wykonać je w warsztacie.
Źródło: AS-PL
AS-PL Sp. z o.o. jest europejskim przedsiębiorstwem prężnie działającym w branży rozruszników i alternatorów. Firma założona została w 1992. AS-PL współpracuje z dystrybutorami oraz hurtownikami części zamiennych z całego świata w obszarze rynku aftermarket czyli dystrybucji części zamiennych i akcesoriów do pojazdów.
Komentarze (0)