Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  23.04.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE DLA TWOJEGO SILNIKA

Filtry samochodowe, to chyba jedne z najmniej docenianych elementów zapewniających prawidłowe działanie silnika. Dla przeciętnego użytkownika sprawność jego działania jest praktycznie niezauważalna w porównaniu chociażby z układem hamulcowym. Dlatego często jego dobór lub wymiana jest bagatelizowana. To błąd, gdyż w długim okresie pracy silnika skutki złego filtra są nieodwracalne – ostrzega TECNECO FILTERS jeden z uznanych producentów filtrów dla motoryzacji.

Co zatem warto wiedzieć i na co zwracać uwagę?

Podstawowym zadaniem każdego filtra jest usuwanie zanieczyszczeń z układu smarowania, zasilania paliwem oraz powietrzem.

FILTRY OLEJU
Filtr oleju pracuje w zamkniętym układzie smarowania, w którym olej krążąc jednocześnie smaruje i chłodzi współpracujące ze sobą elementy. Ma za zadanie usuwanie zanieczyszczeń dostających się do układu oraz powstających w procesie spalania i zużycia ściernego współpracujących elementów. Najczęściej występującym typem jest puszkowy filtr oleju SPIN-ON. Z zewnątrz filtry tego typu niewiele się różnią. Dopiero parametry eksploatacyjne jak ciśnienie pracy, skuteczność oczyszczania chłonność zanieczyszczeń oraz parametry konstrukcji jak wymiary, typy zaworów wewnętrznych, element filtracyjny stanowią o ich różnorodności oraz wpływają na kondycję zespołu napędowego.
TECNECO FILTERS parametry pracy filtrów dobiera zgodnie z wymaganiami systemu smarowania zastosowanego przez producenta silnika.  Prawidłowe zastosowanie zaworu przeciw zwrotnego ( anti-drain back valve ) chroni silni przed cofaniem się brudnego oleju, zawór przelewowy ( by-pass valve ) otwiera się w momencie uruchamiania zimnego silnika po długim postoju lub w przypadku zapchania przestrzeni filtracyjnej przez zanieczyszczenia po zbyt długiej eksploatacji filtra. Zawór ten ma bardzo duże znaczenie dla żywotności jednostki napędowej, niewłaściwa kalibracja ciśnienia otwarcia może doprowadzić do gwałtownego otwierania, a w konsekwencji do wypłukania zanieczyszczeń z powrotem  do silnika. Zakres kalibracji powinien posiadać w zależności od zastosowania wartości 0,8; 1; 1,2; 2,5 bara.


Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden ważny element w budowie filtra, jakim jest materiał filtracyjny i jego odpowiednie wypełnienie w przegrodzie filtracyjnej. Niektórzy producenci jego ułożenie zastrzegają patentem. Świadczy to o wysokiej roli, jaką pełni on w budowie filtra. TECNECO stosuje wyłącznie wysokiej jakości papiery, kompozyty i włókniny zapewniające maksymalną ochronę silnika. Głównym dostawcą jest koncern AHLSTROM największy w Europie producent materiałów filtracyjnych.

FILTRY PALIWA
W ostatnich latach postęp w projektowaniu systemów zasilania w paliwo jednostek napędowych przesunął filtr paliwa na wymagające stanowisko. Zintegrowane systemy wtryskowe benzyny, powszechnie stosowane systemy Common-Rail w silnikach Diesla wymagają dostarczenia niezwykle starannie oczyszczonego paliwa. Zawarta w nim woda, zanieczyszczenia powstałe w procesie dystrybucji paliwa, parafina wytrącająca się z oleju napędowego, mogą na trwałe uszkodzić systemy wtryskowe. TECNECO w zależności od przeznaczenia stosuje różne rodzaje filtrów paliwa: puszkowe przypominające filtr oleju typu SPIN-ON, ale pozbawione zaworów w środku, przewodowe, wkłady filtracyjne tzw.EKO oraz zintegrowane filtry w obudowie. W wielu z nich zastosowany jest separator wody w dolnej części filtra, który wykorzystując zjawisko sedymentacji  ( grawitacyjnego opadania cząstek wody ), gromadzi ją w osadniku. Należy pamiętać jedynie o częstej kontroli i odprowadzania jej z filtra. W filtrach pracujących w systemach Common-Rail  TECNECO stosuje innowacyjne rozwiązanie polegające na pokryciu materiału filtrującego specjalną powłoka odznaczającą się bardzo wysoką skutecznością wstępnej eliminacji zanieczyszczeń, zwłaszcza wytrącania wody. Oznaczono je aplikacją HWS ( High Water Separation ). Podobnie we wkładach filtrów paliwa zastosowano nowe rozwiązania. Wkłady EKO pozbawiono elementów metalowych dzięki zastosowaniu technologii formowania elementów składowych w promieniach podczerwieni. Umożliwia to ich całkowita późniejszą utylizacje.


Do dokładnego oczyszczania paliwa TECNECO stosuje dwuwarstwowy papier filtracyjny. Zewnętrzna warstwa z włókien syntetycznych wyłapuje największe zanieczyszczenia oraz separuje wodę, wewnętrzna warstwa wyłapuje najmniejsze frakcje rzędu 17 mikronów. Natomiast tam gdzie wymagane są specjalne warunki filtracji stosowane są pakiety z włókniny syntetycznej zgodne z wymaganiami OE, ponieważ TECNECO dostarcza filtry na włoski rynek serwisowy. Takie rozwiązania spotykane są tylko u nielicznych producentów.

FILTRY POWIETRZA i KABINY
Ostatnim elementem zapewniającym ochronę i prawidłowe działanie jednostki napędowej oraz samochodu są filtry powietrza i tzw. pyłkowe. Jednocześnie to chyba jedne z najbardziej niedocenianych elementów. W rzeczywistości  znaczenie filtrów powietrza i kabinowych stale wzrasta ze względu na konieczność dostarczania do układu zasilania maksymalnie oczyszczonego powietrz, wolnego od pyłu, kurzu i wszelkich zanieczyszczeń stałych.  Dlatego TECNECO w konstrukcji filtrów powietrza wykorzystuje papier i włókniny zdolne wychwycić cząstki wielkości 22 mikronów, wzmacniające mikro siatki, specjalne ściegi Hot-Metal do sklejania fałd, oraz uszczelki z rozprężonego poliuretanu zapewniającego szczelne ułożenie w obudowie. W filtrach montowanych w najnowszych silnikach dodatkowo stosuje warstwę a włókniny poliestrowej, tzw. prefiltr zatrzymujący duże cząstki poprawiając tym samym skuteczność filtracji. W katalogu TECNECO oznaczono je końcówką PMS.


W ostatnim czasie w laboratorium TECNECO przeprowadzono badania dostępnych na rynku polskim filtrów powietrza tzw. niskobudżetowych. Filtry te dostarczył dystrybutor firma KOLPAX. Wyniki były bardzo ciekawe. Badano dokładność wykonania zgodną z OE, dokładność wymiarów, ułożenie plis papieru, jakość uszczelki poliuretanowej i jej odporność na starzenie, ilość i skuteczność medium filtracyjnego. Badania wykazały, że w tanich filtrach najgorzej wypadły dwa ostatnie parametry. Ilość papieru filtracyjnego była od 12 do 14% mniejsza niż w analogicznych filtrach TECNECO. Oznacza, to, że brakowało odcinka długości około 1,5m. Natomiast skuteczność filtracji tanich filtrów była mniejsza w przedziale 15-18%. W praktyce taki filtr swoją zdolność do ochrony silnika traci już długo przed ponowną wymianą, co w dłuższym okresie czasu może doprowadzić do uszkodzenia silnika.


Dopełnieniem kompleksowej oferty są filtry kabinowe tzw. pyłkowe. Pracują w układach wentylacji kabiny lub klimatyzacji. Ich zadanie to oczyszczanie powietrza z wszelkich pyłów, kurzu, pyłków roślin, gazów z emisji spalin samochodowych. Zastosowanie dwuwarstwowej włókniny pozwala na zatrzymanie cząstek w przedziale 1 do 4 mikronów. Równolegle TECNECO dostarcza filtry pyłkowe z aktywnym węglem, które dzięki wysokiej absorbcji gazów, takich jak związki siarki i węglowodory, skutecznie oczyszczają powietrze przez cały okres użytkowania.

TECNECO swoją ofertą w pełni pokrywa zapotrzebowanie rynku na filtry oleju, paliwa, powietrza i kabinowe. Nowe referencje pojawiają się tuż po premierze nowego modelu samochodu. Zintegrowana produkcja i kontrola jakości w ramach jednego zakładu pozwalają dostarczyć na rynek filtry wysokiej powtarzalnej jakości z pełna gwarancją producenta.

W obecnej dobie silnej konkurencji na rynku świadomość używania wyrobów wysokiej jakości ma zasadnicze znaczenie nie tylko dla nas, ale przede wszystkim dla silnika naszego samochodu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony