Już po pierwszym uruchomieniu wyremontowanego silnika może ponownie dojść do uszkodzenia łożysk ślizgowych. Przyczyna? Pompa oleju może wytwarzać ciśnienie oleju dopiero po napełnieniu układu smarowania ciśnieniowego olejem i jego odpowietrzeniu. Po uruchomieniu suchego silnika czas potrzebny na dotarcie oleju do punktów łożyskowania może być za długi. Niedostateczne zasilanie olejem wpływa ujemnie szczególnie na poddawane wysokim obciążeniom łożyska ślizgowe korbowodów. W fazie pierwszego uruchamiania korbowody smarowane są przeważnie olejem naniesionym na nie w czasie montażu. Rezerwa ta szybko się jednak zużywa, wskutek czego tarcie półpłynne i przegrzanie powoduje uszkodzenie łożysk.
Czytaj także:
Montaż i rozruch silnika po dużej naprawie. Zaniedbania mogą być kosztowne
ŚRODEK ZARADCZY
Aby wykluczyć uszkodzenie silnika przy pierwszym uruchamianiu, zaleca się zawsze uprzednie manualne napełnienie układu smarowania ciśnieniowego olejem silnikowym. Zapewnia to całkowite usunięcie powietrza z układu smarowania ciśnieniowego i sprawne działanie części od początku eksploatacji silnika. Oprócz łożysk ślizgowych procedura ta wpływa też korzystnie na hydrauliczne napinacze łańcuchów, hydrauliczne nastawniki wałków rozrządu, popychacze hydrauliczne oraz inne smarowane olejem silnikowym części, takie jak turbosprężarka, pompy paliwowe, pompy wtryskowe oraz pompy podciśnieniowe.
Rys. 1: Schemat obiegu oleju
WSKAZÓWKA
SPOSÓB POSTĘPOWANIA
Rys. 2
1. Przy użyciu zbiornika ciśnieniowego olej przeznaczony do smarowania silnika należy wpompować do silnika przez króciec gwintowany układu smarowania ciśnieniowego (Rys. 1 i 2). Jako punkty przyłączenia można wykorzystywać przewidziane przez producenta silnika zatyczki kanału olejowego lub złącze presostatu regulującego ciśnienie oleju.
Rys. 3
2. Teraz należy pompować olej do silnika tak długo, aż olej zacznie wypływać z punktów smarowniczych znajdujących się w największej odległości od pompy oleju. Są to z reguły łożyska dźwigienek zaworowych (Rys. 3) lub łożyska górnych wałków rozrządu. Nie może przy tym dojść do przekroczenia maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia oleju podczas pracy silnika. W czasie napełniania układu ciśnieniowego smarowania olejem silnik należy obracać ręką w normalnym kierunku obrotów.
3. Należy przy tym uważać, by poziom oleju w zbiorniku, z którego napełniany jest układ, nie spadł poniżej poziomu minimalnego. Jeżeli podczas napełniania układu smarowania ciśnieniowego olejem dojdzie do zassania powietrza i wpompowania go do obiegu oleju, cała procedura wymaga powtórzenia.
źródło: MS Motorservice
Komentarze (0)