Części i regeneracja

Części i regeneracja

27 dni temu  01.05.2020, ~ Administrator   

Naprawa sprzęgła w Mini One
Strona 1 z 2

W artykule opisujemy rozwiązanie problemu ciężkiej pracy sprzęgła w Mini One 2003, 1.6, przebieg 170 T km. Części Schaeffler: sprzęgło 620 3239 00, tuleja łożyska 414 0223 10.

W wielu przypadkach objawy nieprawidłowego działania wynikają z usterki jednego elementu, rzadziej z przyczyn uszkodzenia całego zespołu lub kilku komponentów. W biuletynach eksperci marki zwracają jednak uwagę na ważny aspekt wymiany kompletnych zespołów, ze względu na konieczność zachowania równomiernego zużycia współpracujących ze sobą części.

Mimo to każdy przypadek jest inny i dopiero po zdemontowaniu skrzyni biegów można dokładnie ocenić stan zużycia, ewentualne uszkodzenia poszczególnych elementów i zakres naprawy.

Tak też jest dokładnie w omawianym dziś przykładzie naprawy usterki sprzęgła do Mini One. Ze względu na oczywisty zakres koniecznych do wykonania czynności przed demontażem skrzyni biegów, jak: rozłączenie zawieszenia, demontaż ramy, półosi, rozpięcie hydrauliki, zlanie oleju, itp., nie opisujemy ich w niniejszym artykule, gdyż każdy warsztat musi je wykonać zgodnie „ze sztuką”. Skupimy się na ocenie stanu, ustaleniu zakresu naprawy i czynnościach po zdjęciu skrzyni biegów.

W tym momencie, następnym krokiem jest oczywiście demontaż sprzęgła z koła zamachowego. Ocena stanu okładzin, wieloklinu piasty i powierzchni roboczych docisku, wykazała właściwe do przebiegu pojazdu zużycie części, lecz nie potwierdziła usterki i przyczyny zgłaszanych objawów. 

Zatem źródło problemu nie było w zespole sprzęgła. W kolejnym kroku sprawdzamy układ sterowania sprzęgłem, czyli łożysko oporowe, wałek widełek wysprzęglających i siłownik.

Po krótkiej weryfikacji znajdujemy miejsce usterki – zatarte tuleje wałka (poz. 9 i 10)

.

Zużyte tuleje wykrzywiły lekko wałek i doprowadziły do wzrostu siły nacisku na sprzęgło.


 

Powierzchnię koła zamachowego wycieramy czystą, suchą szmatką z rdzawego nalotu, a następnie, w celu usunięcia wszelkich zanieczyszczeń, przecieramy płynem do mycia tarcz hamulcowych. Sprawdzamy stan zużycia wieloklinu oraz luz poprzeczny i wzdłużny wałka sprzęgłowego. Nową tarczę sprzęgła, wyjętą z opakowania, oceniamy wzrokowo pod kątem uszkodzenia w transporcie, np. pęknięcia / deformacje (w tym nadmierne bicie boczne tarczy – max 0,5 mm).

Jeśli piasta tarczy nie jest chromowana, to nakładamy niewielką ilość smaru na wieloklin tarczy i nasuwamy ją na wałek sprzęgłowy, ponownie zdejmujemy, obracamy o niewielki kąt i znowu nasuwamy na wałek – i tak kilka razy do równomiernego rozprowadzenia smaru na wałku.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony