Żarówki halogenowe to wciąż najczęściej stosowany typ oświetlenia w motoryzacji. Nie oznacza to jednak, że ich konstrukcje z przed kilku lat i obecnie oferowane w sprzedaży są takie same. Systematyczny rozwój nowych technologii znacząco poprawił ich parametry, przede wszystkim poprzez wydłużenie wiązki światła i podniesienie temperatury barwowej. Jednak nie uda się ich zrównać do wartości lamp ksenonowych czy zestawów zbudowanych z diod LED.
Inżynierowie opracowali więc konstrukcję hybrydową - pozostawili trzon żarówki halogenowej, a w miejscu szklanej bańki i żarnika zamocowali aluminiowy korpus z układem wysokowydajnych diod LED. To rozwiązanie ma kilka unikalnych cech, które podnoszą ich wartość użytkową. To przede wszystkim możliwość bezpośredniego zamontowania tych retrofitów w gniazdach lamp przeznaczonych do żarówek halogenowych. Dla właściciela pojazdu jedynym nakładem finansowym jest zakup retrofitów - mówi Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marek Narva i Philips.
Kolejna kwestia to znacząca poprawa parametrów świecenia - zarówno długości wiązki, jej barwy i jasności oraz linii odcięcia. W typach H4 i H7 przeznaczonych do reflektorów głównych można je porównać do jakości ksenonów. Ponadto uzyskano trwałość produktu obliczoną na kilka lat.
Narva posiada już w swojej ofercie takie retrofity będące odpowiednikami popularnych żarówek halogenowych. Gama Range Power LED składa się dwóch podstawowych typów H4 i H7 oraz szeregu pomocniczych - T10, P21W Red, P21/5W Red, W21 Red i Festoon (38 mm). Ich uzupełnieniem są wprowadzone właśnie typy - HB3/HB4, HIR2, H11 i Fog H8/H11/H16. Wszystkie charakteryzują się temperaturą barwową na poziomie 6000 K, czyli światłem zbliżonym do dziennego. Wszystkie typy są kompaktybilne z instalacją elektryczną 12 i 24 V.
Retrofity LED mają wiele zalet użytkowych i realne przełożenie na jakość oświetlenia drogi oraz pojazdu. Jest to jednak na tyle nowe rozwiązanie, że wciąż trwają badania i testy nad przyznaniem im homologacji dopuszczającej do użytku na drogach publicznych. Wyjątkiem są tu typy retrofitów używanych we wnętrzu pojazdu, można je stosować bez przeszkód. Na ich przykładzie doskonale widać jak zmienia się jakość świecenia w porównaniu do stosowanych dotychczas klasycznych żarówek - dodaje Wioletta Pasionek.
Komentarze (0)