Światła do jazdy dziennej to dobra alternatywa. Wykorzystuje się w nich źródła światła typu LED, zaś ich montaż nie należy do specjalnie skomplikowanych czynności. Jaka ewolucja przy konstruowaniu tych świateł jest jeszcze możliwa? Czy OSRAM pracuje nad czymś w tej materii?
Wciąż poszerzamy gamę lamp do jazdy dziennej. Nasze produkty pasują niemal do każdego samochodu, a ich montaż jest szybki i prosty. Zależnie od upodobań można zdecydować się na światła o podłużnym kształcie, np. LEDriving PX-4 czy PX-5 lub okrągłe, np. LEDriving Fog, które łączą w sobie funkcje świateł do jazdy dziennej, przeciwmgłowych i doświetlających zakręty. Nowością są lampy LEDriving LG, w których nie widać pojedynczych punktów świetlnych. I to chyba trend, który w najbliższych latach będzie dominował w tego typu produktach. Technologię LED wprowadzamy także do innych produktów – jednym z nich są światła przeciwmgłowe LEDriving F1.
LED-y stwarzają wiele możliwości odnośnie rozwoju oświetlenia. Stosuje się je coraz częściej w różnych dziedzinach życia. W jakim kierunku podąży ta ewolucja?
LED-y są coraz powszechniej stosowane w motoryzacji – także na pierwszy montaż ze względu na swoją trwałość, niewielkie wymiary stwarzające pole do popisu dla stylistów, no i oczywiście mały pobór energii elektrycznej. Szczególnie widać to w oświetleniu wnętrza, światłach dziennych oraz pomocniczych. Firma OSRAM ma w swojej ofercie zestawy retrofit, zastępujące popularne żarówki pomocnicze. Do wyboru są zamienniki żarówek W5W, C5W czy T4W. Zależnie od typu są one dostępne w różnych kolorach – ciepłobiałym, chłodnobiałym, niebieskim czy bursztynowym, zarówno na napięcie 12 V, jak i 24 V. Na razie polecamy je do montowania we wnętrzach dlatego, że nie ma jeszcze norm ECE na produkty LED-owe. Normy na oświetlenie LED po prostu jeszcze nie istnieją, a każde oświetlenie zewnętrzne musi mieć homologację.
Ciekawym produktem jest także oświetlenie wnętrza samochodu LEDambient. Dzięki listwom progowym, światłowodom i światłom do oświetlenia punktowego można zmienić wygląd kabiny. Do wyboru jest siedem barw światła i kilka poziomów jego natężenia. Co ważne, instalacja nie wymaga montowania przewodów – zasilanie zestawu LEDambient jest akumulatorowe, a ładuje się je przez złącze micro USB.
Z jednej strony produkcja innowacyjnego oświetlenia, z drugiej zaś edukacja i uświadamianie znaczenia roli m.in. doboru i dbania o oświetlenie – to główne elementy strategii OSRAM. Proszę powiedzieć coś więcej na ten temat.
Od kilku lat firma OSRAM realizuje na terenie całej Polski program o nazwie Akademia Bezpieczeństwa, którego celem jest uwrażliwienie kierowców na potrzebę dbania o prawidłowe oświetlenie samochodów, a także dzieci i młodzieży na problemy związane z zasadami prawidłowego poruszania się podczas drogi do i ze szkoły, zwłaszcza nocą i przy złej widoczności. Ściśle współpracujemy z policją, organizujemy wspólnie konkursy dla uczniów i nauczycieli.
Z badań przeprowadzonych przez naszą firmę w sierpniu br. wynika jednoznacznie, że spora część kierowców zwraca uwagę na homologację przy kupnie żarówek do samochodu, choć – z drugiej strony – zdecydowana większość z nich nie wie, jaką literą się ją oznacza. Przypominamy także o konieczności sprawdzania prawidłowego ustawienia reflektorów – nie tylko po zmianie żarówek, lecz częściej. Przecież nawet najlepsze, najbardziej wydajne żarówki nie pokażą swoich możliwości, gdy reflektor będzie źle ustawiony.
Dziękuję za rozmowę.
Źródło: Nowoczesny Warsztat 11/2014
Komentarze (0)