Czujniki ciśnienia kolektora dolotowego (czerwone) w VW Golf IV. Po prawej czujnik MAP
Niestała prędkość obrotowa na biegu jałowym? Szarpanie przy przyspieszaniu? W rejestratorze błędów jest zapisany kod P0105, P0106, P0107, P0108 lub P0109? Wskazuje to na problem z ciśnieniem kolektora dolotowego, ale przyczyną nie zawsze jest czujnik MAP (czujnik ciśnienia kolektora dolotowego). Tutaj znajdziesz praktyczną listę kontrolną ułatwiającą poszukiwanie usterek w silniku. Porady przygotowali eksperci MS Motorservice.
W silnikach benzynowych z pomiarem ciśnienia w kolektorze dolotowym za pomocą czujnika MAP (MAP = Manifold Air Pressure) często dochodzi do komunikatów o błędzie dotyczących ciśnienia w kolektorze dolotowym.
Odchyłki od wartości wymaganych nie powodują jednak we wszystkich stanach eksploatacyjnych zapisania kodu usterki.
Określanie przyczyn
Przyrząd diagnostyczny pozwala porównać wartości rzeczywiste z wartościami wymaganymi. Jeżeli ciśnienie zmierzone w kolektorze dolotowym różni się od wartości wymaganej, wówczas rzeczywistą wartość trzeba zmierzyć za pomocą oddzielnego wakuometru.
- Jeżeli wartość ciśnienia zmierzonego w kolektorze dolotowym mieści się w wartościach
wymaganych, trzeba sprawdzić czujnik MAP i przewody elektryczne (patrz również Pierburg Service Information SI 0102).
- Jeżeli zmierzona w kolektorze dolotowym wartość ciśnienia nie mieści się w wartościach zadanych, trzeba ustalić w silniku przyczynę spadku ciśnienia
Możliwe reklamacje klientów
- Zmienna prędkość obrotowa biegu jałowego
- Spadek mocy
- Szarpanie przy przyspieszaniu
- Zapala się lampka kontrolna błędu
- Kod usterki P0105 – P0109
Możliwe przyczyny usterek w urządzeniach peryferyjnych silnika
- Nieszczelne kolektory dolotowe za przepustnicą (np. wskutek uszkodzonych uszczelek kolektora dolotowego, węży itp.)
- Uszkodzone zawory odpowietrzające silnika/węże
- Nieszczelne wzmacniacze siły hamowania
- Nieszczelności w obwodzie podciśnieniowym (np. człony wykonawcze uruchamiane pod ciśnieniem, wzmacniacze siły hamowania, przewody itp.)
- Uszkodzone zawory EGR
- Uszkodzone nastawniki biegu jałowego
- Sterownik nie rozpoznaje stanu biegu jałowego silnika (uszkodzone potencjometry przepustnic, łączniki przepustnic)
- Uszkodzone albo zanieczyszczone przepustnice
- Nieprawidłowe albo uszkodzone wkłady filtrów powietrza
- Zanieczyszczenie nagarem albo zwężenia przekroju kolektora dolotowego spowodowane
innymi przyczynami
Jeżeli nie znajdzie się przyczyny w urządzeniach peryferyjnych silnika, należy założyć, że w silniku występuje problem mechaniczny.
Możliwe przyczyny usterek w układzie mechanicznym silnika
- Zużycie albo uszkodzenie tłoków (zatarcia, nadtopienia i podobne uszkodzenia) – dodatkowym wskaźnikiem jest duży wyrzut gazów z przedmuchu na biegu jałowym, przy otwartej pokrywie wlewu oleju.
- Nieszczelne zawory ssące i wydechowe
- Niedostateczny luz zaworów
- Zużyte pierścienie gniazd zaworów (zwłaszcza w silnikach przezbrojonych na zasilanie gazem)
- Wadliwe działanie hydraulicznej kompensacji luzu zaworów (popychacze hydrauliczne)
- Niewłaściwie ustawione czasy rozrządu albo przeskoki paska zębatego
- Nieszczelne uszczelki głowic cylindrów
- Nieprawidłowe albo zużyte wałki rozrządu
Wymagane kontrole
- Regulacja luzu zaworów
- Sprawdzenie czasów rozrządu
- Pomiar ciśnienia sprężania
- Pomiar spadku ciśnienia w cylindrach
źródło: MS Motorservice
Komentarze (1)