Po zakończeniu prac naprawczych lub konserwacyjnych w obiegu chłodzenia silnika czasem obserwuje się występowanie nieszczelności i utraty chłodziwa. Przyczynę rzadko jednak stanowi wymieniony element. Jednym z najczęstszych powodów reklamacji po wymianie komponentów są nieszczelności.
Jeśli na przykład po zamontowaniu nowej chłodnicy lub termostatu następuje wyciek chłodziwa, przyczyny szuka się zazwyczaj w wymienionym elemencie. Usterka tkwi jednak często w zupełnie innym miejscu.
Przyczyna usterki numer jeden
Najczęstszą przyczyną nieszczelności w układzie chłodzenia są stare uszczelki, które przeoczono podczas demontażu – a więc nie zostały wymienione. W wielu szybkozłączach znajdują się one np. elemencie na wężu przyłączeniowym i nie są bezpośrednio widoczne z zewnątrz. W przypadku otwarcia połączeń węży lub złączy wtykowych przed ponownym montażem należy wymienić wszystkie uszczelki.
Prawidłowy montaż uszczelek
Przy wymianie uszczelek należy zawsze pamiętać, że wszystkie powierzchnie uszczelek muszą być czyste oraz wolne od korozji i osadów. Montować należy wyłącznie uszczelki przewidziane przez producenta, bez dodatkowych środków uszczelniających. Uszczelek nie wolno montować na sucho. Najlepszym środkiem smarującym jest medium, z którym uszczelka ma styczność (tutaj: czyste chłodziwo).
WAŻNE! Po zakończeniu prac przy obiegu chłodzenia układ należy napełnić chłodziwem dopuszczonym przez producenta i starannie odpowietrzyć. Warto zastosować próżniowe urządzenie do odpowietrzania, które zapobiegnie nieprawidłowemu działaniu i powstawaniu kieszeni powietrznych.
Komentarze (0)