Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  21.07.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Nowa turbosprężarka nie daje mocy? Sprawdź filtr DPF

Wał wirnika pęknięty wskutek niedostatecznego nasmarowania łożyska promieniowego.

Jeśli po zamontowaniu nowej turbosprężarki moc jest nadal niezadowalająca lub nowa turbosprężarka ulega natychmiastowej awarii, przyczyną może być filtr cząstek stałych (DPF).

W  trakcie procesu spalania w  silniku powstają drobiny sadzy, które w  czasie filtrowania spalin osadzają się nieustannie w  filtrze DPF. W  przeciwieństwie do reaktora katalitycznego, filtr cząstek stałych ma jednak ograniczoną zdolność pochłaniania i należy go poddawać regeneracjom lub wymianom w określonych cyklach. Jeśli cykle te nie są przestrzegane i filtr DPF przekroczy limit obciążenia, wzrasta różnica ciśnień. Może to być przyczyną strat mocy i zakłóceń w czasie jazdy, a nawet doprowadzić do całkowitej awarii turbosprężarki: Spaliny przepływają z  silnika do turbosprężarki, a  następnie do filtra cząstek stałych. Ze względu na zbyt wysokie przeciwciśnienie spaliny nie mogą w dalszym ciągu łatwo przepływać przez filtr DPF; zatem w najgorszym przypadku przenikają do obudowy łożyska i  spłukują tam warstwę oleju z  łożysk promieniowych.

Kierunek przepływu spalin przez turbosprężarkę – przez wirnik turbiny (1) do obudowy łożyska (2) i dalej przez odpływ oleju (3) do przewodu powrotnego (4).

Skutkuje to przyśpieszonym zużyciem, a czasami także wyrobieniem, a w konsekwencji pęknięciem wału wirnika (zdjęcie u góry).

Występowanie nagaru wewnątrz przewodu powrotnego oleju prowadzącego do miski olejowej stanowi wyraźny objaw tego uszkodzenia.

Przewód powrotny oleju pokryty nagarem wskutek wnikania spalin

WAŻNE! Podczas montażu nowej turbosprężarki koniecznie należy skontrolować również stan obciążenia filtra cząstek stałych!

Porada pochodzi z Technical Messenger Mahle.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
do góry strony