Aby spełnić owe wymagania – zwłaszcza dotyczące: twardości, odporności na deformacje, odporności na zużycie w wysokich temperaturach – w produkcji podzespołów silnika znajdą dziś powszechne zastosowanie stopy stali węglowej, które posiadają stosunkowo dużo molibdenu i wolframu. Składniki te wpływają jednak na wzrost kosztów materiałów.
Federal-Mogul ujawnił informację, że stworzył pod nazwą „Lean Tool Steel” opłacalną i wysoce odporną na ścieranie technologię materiałową dla pierścieni gniazd zaworów. Technologia ta charakteryzuje się podwyższoną zawartością innych stopów, jak na przykład chromu i niedrogiego karbidu, dzięki czemu powstaje wielofazowo złożona mikrostruktura. Z takiego materiału można wykonać pierścienie gniazd zaworów, które będą odporne na ścieranie porównywalnie do stali. Właściwości obróbki są jednak znacznie lepsze. Faza twardości metalu wynosi w skali twardości Vickersa więcej jak 1000HV50. Natomiast miękka matryca wpływa na dłuższą żywotność narzędzia, jak na przykład w przygotowaniu konturu gniazda zaworu. Dłuższa żywotność narzędzia zapewnia lepszą wydajność pracy głowic cylindra poprzez szybsze prędkości obrotowe i zwiększony posuw. „Lean Tool Steel” jest w porównaniu do innych materiałów lżejszy, ale stabilny i na pewno wpłynie na zwiększenie osiągów silnika.
Komentarze (0)