Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  26.04.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Oleje silnikowe mają niekorzystny wpływ na uszczelniacze?

Choć dodatki olejowe oddziałują bardzo korzystnie na większość komponentów silnika, mają negatywny wpływ na uszczelniacze

Współczesne samochody charakteryzują się coraz większą mocą. W związku z rosnącymi wymaganiami stawianymi takim pojazdom silniki muszą być coraz bardziej wysilone i wydajne, w czym pomaga olej, który pozwala na poprawną pracę silnika. Jednakże, pomimo tego że olej wpływa korzystnie na wiele części w silniku, powoduje też uszkodzenie elementów takich jak uszczelniacze.

Dodatki olejowe to składniki wpływające na lepszą wydajność smarną oleju. Są niezbędne do zapewnienia prawidłowego środowiska smarnego i wydłużenia życia silnika w nowoczesnych silnikach spalinowych. Bez nich olej byłby zanieczyszczony, mogłoby dochodzić do wycieków czy popsucia silnika w niektórych temperaturach jego pracy. Najważniejsze z dodatków są używane do poprawy lepkości i smarności, kontroli zanieczyszczeń, stanu przydatności do użycia czy poprawy szczelności. Lepkość oleju maleje wraz z temperaturą – wpływ mają na nią zarówno pogoda, jak i temperatura silnika.

Pomimo tego że dodatki olejowe oddziałują bardzo korzystnie na większość komponentów silnika, negatywnie wpływają na uszczelniacze, powodują szybsze ich zużycie i cieknięcie. Jeden z powodów, z racji którego mogą one doprowadzić do uszkodzenia uszczelniacza, to kompatybilność chemiczna – problem ten pojawia się, gdy w formule chemicznej środka smarnego zostają wprowadzone zmiany. Czasami nawet niewielka modyfikacja w składzie oleju może prowadzić do uszkodzenia uszczelniacza. Jednakże efekt ten jest ciężki do przewidzenia – uszczelniacz może zużywać się szybciej lub po prostu nie działać należycie.

Materiał uszczelniacza może również uleć uszkodzeniu z powodu styczności ze środkiem mocno erozyjnym. Sytuacja taka ma miejsce, gdy zastosujemy materiał nieodpowiedni do danej aplikacji. Użycie niekompatybilnych materiałów prowadzi do ingerencji chemicznej przez dodatki olejowe, prowadząc do hydrolizy i utleniania elementów uszczelniających. W rezultacie dojdzie do pogorszenia profilu wargi uszczelniającej, zmiękczenia, puchnięcia lub kurczenia się uszczelniacza. Zmiana jego koloru wskazuje na erozję chemiczną.
Aby uniknąć przedwczesnego zużycia lub niepoprawnej pracy uszczelniacza, trzeba zwrócić uwagę na pewne rzeczy: sprawdzać zakres ciśnień płynów i ich stany, ale również wartości krytyczne dla całego systemu.
Innym kluczowym czynnikiem jest zakres osiąganych temperatur, mających bezpośredni wpływ na pracę silnika. Zarówno temperatura w stanie spoczynku, jak i w trakcie pracy oraz poprawny montaż osi mają bardzo duże znaczenie dla uszczelnienia.

Rodzaj płynu, jego lepkość i sposób rozprowadzania są ważnymi czynnikami wpływającymi na wydajność i efektywność uszczelniania. Jego poprawne zastosowanie zapewni długotrwałe działanie uszczelniacza i pozwoli na uniknięcie napraw. 

Rozmiar uszczelniacza determinuje rozmiar wału. Obejmuje on średnicę wału i obudowy, długość rowka uszczelniającego i przerw, łączną długość wału, jakość powierzchni i długość cyklu. To, w jaki sposób pracuje wał, ma wpływ na to, jak długo i w jakich warunkach uszczelniacz będzie działał poprawnie. Wpływ na jego działanie mają ponadto poprawność montażu, czynniki środowiskowe i ekspozycja na ciężkie warunki.
Wraz z coraz szerszym stosowaniem dodatków olejowych zapewnienie odpowiedniego uszczelnienia nie tylko według aplikacji, ale też warunków pracy staje się jeszcze ważniejsze.

Corteco oferuje ponad 7000 uszczelek oraz 6500 różnych uszczelniaczy wałów typu simmerring i zaworowych w jakości OEM do szerokiego zastosowania w celu zapewnienia odpowiedniego uszczelnienia.

Wojciech Głowaty
firma Corteco

GALERIA ZDJĘĆ

Corteco oferuje uszczelniacze silnikowe o obniżonym współczynniku tarcia klasy ESS
W ofercie Corteco znajdziemy ponad 7000 uszczelek oraz 6500 różnych uszczelniaczy wałów typu simmerring i zaworowych

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony