Każdego dnia, świadomie lub nie, podejmujemy setki decyzji. Od najprostszych, obarczonych małym ryzykiem, jak wybór szklanki soku z pięćdziesięciu takich samych, ustawianych na stoliku cateringowym jednej z konferencji (dlaczego postanowiliśmy wybrać właśnie tę z prawej strony?), do najtrudniejszych – związanych z zainwestowaniem kilku milionów złotych w rozbudowę firmy, nie mając 100% pewności co do dalszego wzrostu popytu. Co wpływa na nas przy podejmowaniu takich decyzji?
Jednym z istotnych elementów leżących u podstaw tego procesu jest zbiór racjonalnych danych, które wykorzystujemy tak, aby wesprzeć naszą intuicję. W tym artykule, na przykładzie filtra kabinowego i tarczy hamulcowej, spróbujemy przedstawić kilka podstawowych informacji, które pomogą wesprzeć klientów w podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru części zamiennych i, co za tym idzie, efektywnie zarządzać ryzykiem podczas codziennej eksploatacji pojazdu. Aby pokazać drogę prowadzącą do podjęcia decyzji, wybraliśmy filtr kabinowy, ponieważ nie wszyscy kojarzą go z ryzykiem zmniejszenia bezpieczeństwa jazdy, oraz tarczę hamulcową, a dokładniej – znaczenie jej grubości w procesie hamowania.
Przeciwpyłowy filtr kabinowy a bezpieczeństwo
Wbrew pozorom filtr kabinowy ma duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa prowadzenia samochodu. Jakość powietrza wewnątrz pojazdu ma kolosalny wpływ na zdolność koncentracji i szybkość reakcji kierowcy.
Czynniki ryzyka
- opóźnienia czasu reakcji w wyniku zmęczenia w trakcie pokonywania długich dystansów;
- niebezpiecznych momentów utraty kontroli nad pojazdem w wyniku kichania (w trakcie kichnięcia podczas jazdy z prędkością 100 km/h kierowca pokonuje z zamkniętymi oczami 30 m!). Zdolność filtra do zatrzymywania pyłków jest szczególnie ważna dla alergików;
- rozpraszania uwagi (braku koncentracji) w wyniku przedostawania się do wnętrza pojazdu niepożądanych zapachów.
Własności filtra kabinowego Mercedes-Benz
Filtry kabinowe Mercedes-Benz zapewniają wysoką jakość powietrza wewnątrz pojazdu, dając możliwość pokonywania dużych dystansów przy jak najmniejszym zmęczeniu. Dzięki temu wydatnie zmniejszają poziom ryzyka utraty koncentracji w trakcie jazdy samochodem.
Najwyższe wartości oczyszczające naszych filtrów wynikają z ich wyjątkowej budowy:
- mają szeroki zakres średnic kanalików filtracyjnych węgla aktywnego (do dziesiątej części nanometra). Dzięki temu są w stanie zatrzymać cząsteczki pyłów o różnej wielkości, w tym również pyłki alergenów! Filtr kabinowy Mercedes-Benz został zarejestrowany przez Europejskie Centrum Badań Alergii i uzyskał certyfikat;
- cechuje je wysoka jakość wkładu węgla aktywnego (przekładająca się na wydajność filtracji) wynikająca z wewnętrznej konstrukcji powierzchni aktywnej – dla 200 g takiego węgla aktywnego powierzchnia filtracji może dorównać powierzchni nawet 28 boisk do piłki nożnej! Dzięki temu nasz filtr zachowuje najwyższą zdolność filtracji przez długi czas;
- są idealnie dopasowane do obudowy filtra, gwarantując prawidłowy montaż oraz eliminując ryzyko wystąpienia przedmuchów niefiltrowanego powietrza
Tarcza hamulcowa
Jak wiemy, końcowym efektem działania wszystkich części układu hamulcowego jest zmniejszenie prędkości pojazdu zgodnie z wolą kierowcy. Redukcja prędkości oznacza, tak jak ma to miejsce w tradycyjnych (nie hybrydowych) układach hamulcowych, zamianę energii kinetycznej ruchu postępowego i obrotowego na energię cieplną powstającą w wyniku tarcia pomiędzy tarczą a okładziną klocka hamulcowego.
Zdolność układu tarcza – klocek – tłoczek – korpus zacisku hamulcowego do ciągłego przejmowania i odprowadzania ciepła, przy jednoczesnym zachowaniu szczelności, wytrzymałości i geometrii dla zdefiniowanych warunków obciążeniowych i przy każdych warunkach pogodowych, ma kluczowe znaczenie dla sprawności układu i w efekcie wpływa na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Możliwość przejmowania ciepła w tarczy hamulcowej związana jest z ilością i rodzajem zastosowanego materiału. Na szczęście przy ciągłym wzroście granicznych prędkości pojazdów pojawiła się możliwość stosowania coraz większych średnic tarcz hamulcowych, a to dzięki zwiększaniu średnic obręczy koła (np. wolna przestrzeń do wykorzystania w obręczach 20”). Przy tak dużych powierzchniach styku tarcza-klocek konieczne jest stosowanie zacisków czterotłoczkowych w celu równomiernego rozkładu nacisku powierzchniowego. W efekcie, dzięki powiększeniu masy układu uzyskano wzrost zdolności pochłaniania i przekazywania energii.
Czynniki ryzyka
- Zblokowanie układu i poślizg w wyniku eksploatacji tarcz hamulcowych poniżej ich wymiarów granicznych. Nie tylko zmniejszamy wtedy ich wytrzymałość i sztywność, ale też w wyniku zmniejszenia ich objętości przechodzimy w sferę pracy układu w podwyższonych temperaturach. W efekcie może to doprowadzić do zapieczenia i zablokowania tłoczka w wyniku przegrzania uszczelki i zmiany jej własności sprężystych.
- Próby naprawy elementów układu hamulcowego. Ze względu na konieczność dopasowania połączeń możliwość niewidocznych uszkodzeń w transporcie, a przede wszystkim – odpowiedzialność układu po ewentualnej awarii (przegrzaniu) Mercedes-Benz proponuje wymianę kompletnych zacisków. Natomiast grubość tarcz hamulcowych (pojemność cieplna) utrzymywana jest pod ścisłą kontrolą przy przeglądach.
- Zmniejszenie efektywności hamowania w wyniku powierzchniowych zmian struktury materiału tarczy hamulcowej z racji przegrzania.
Komentarze (0)