Części i regeneracja

Części i regeneracja

Warto wiedzieć

28 dni temu  05.06.2020, ~ Administrator   

Paski wielorowkowe narażone na uszkodzenia
Strona 1 z 2

Paski wielorowkowe to rozwiązanie powszechnie wykorzystywane w motoryzacji. Napędzają one podzespoły takie jak: sprężarka klimatyzacji, alternator, pompa wody czy pompa wspomagania układu kierowniczego. Paski zazwyczaj nie mają dodatkowej osłony, co sprawia, że stają się podatne na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia oraz zmienność temperatur. Zima jest pod tym względem najbardziej wymagającą porą roku, co naraża paski gumowe na szybsze zużycie lub uszkodzenie skutkujące np. utratą wspomagania kierownicy czy trudnościami z ładowaniem.

Paski poruszają się po rolkach prowadzących, sprzęgiełkach jednokierunkowych w alternatorach, a także tłumikach drgań skrętnych w kole napędowym. Ważnym elementem jest napinacz, który utrzymuje napięcie wywołane długością danego paska. Nie da się ukryć, że paski pracują w coraz trudniejszych warunkach. W wielu nowych samochodach mamy do czynienia z tzw. „układem serpentynowym”, czyli przypadkiem, gdzie jeden pasek wielorowkowy napędza równocześnie wiele podzespołów. Powodem tego jest oszczędność miejsca, redukcja masy oraz ekologia, która definiuje kierunek współczesnej motoryzacji. Występowanie wielu krzywizn w oczywisty sposób powoduje więcej obciążeń, jakim poddawany jest pasek na przestrzeni całego cyklu jego eksploatacji.

Co jasne, zarówno pasek osprzętu, jak też rozrządu zużywa się w trakcie użytkowania. Elementy gumowe ulegają ścieraniu, a sama guma może kruszeć i ulegać procesowi starzenia. Niebezpieczne są wszelkie zanieczyszczenia chemiczne np. olej silnikowy, który może pogorszyć trwałość gumy. Niekorzystny wpływ mają także warunki atmosferyczne. Paski osprzętu i rozrządu nie są zazwyczaj osłonięte żadną pokrywą, dlatego np. błoto pośniegowe lub sól drogowa mogą przyspieszyć degradację materiału z jakiego są wykonane. W jaki sposób substancje te mogą znaleźć się w komorze silnika?

Niektóre pojazdy nie posiadają dolnej osłony silnika – fabrycznie lub w wyniku jej uszkodzenia. W takiej sytuacji pasek osprzętu, który również nie jest niczym osłonięty, może mieć kontakt z błotem pośniegowym oraz solą drogową, której drobinki z dużą prędkością mogą dostać się spod kół auta do komory silnika. Zanieczyszczenia tego typu działają na strukturę gumową paska negatywnie, zmniejszając jego trwałość. Rzadkim przypadkiem, ale możliwym, są również drobne kamienie, które przy braku dolnej osłony silnika, mogą dostać się „wyżej”, wnikając np. pomiędzy poszczególne kliny paska wielorowkowego. Z tego względu warto montować w samochodzie dolną osłonę silnika, która spełnia funkcję praktyczną, a zimą chroni przed przedostawaniem się charakterystycznych dla tej pory roku zanieczyszczeń – wyjaśnia Tomasz Ochman z firmy SKF.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony