Części i regeneracja

Części i regeneracja

4 dni temu  29.06.2020, ~ Administrator   

Paskowy napęd rozrządu. Co każdy kierowca wiedzieć powinien?
Strona 1 z 7

Układ rozrządu w samochodach jest jednym z najważniejszych układów, zapewniającym nie tylko prawidłowe sterowanie elementami zapewniającymi dostarczenie paliwa do silnika oraz usunięcie spalin, ale także właściwą synchronizację układu korbowo-tłokowego z układem sterowania zaworami.

Brak właściwej synchronizacji może spowodować poważną i kosztowną dla użytkownika awarię układu. Aby praca układu rozrządu była skuteczna, wszystkie elementy muszą pracować pewnie i niezawodnie. Obecnie najczęściej stosowanymi elementami, mającymi na celu przeniesienie napędu z wału korbowego na układ rozrządu, są:

- paski zębate,
- łańcuchy,
- koła zębate.

Koła zębate są głośne, ciężkie, co przy obecnej tendencji do „odchudzania” pojazdów postrzegane jest jako wada. Ze względu na opory tarcia między kołami układ taki wymaga ciągłego smarowania, natomiast jego zaletą jest trwałość. Dla przeciętnego użytkownika pojazdu oznacza to praktycznie brak kosztów związanych z wymianą elementów układu przez cały okres jego eksploatacji. Jednak dla producenta samochodu jest to rozwiązanie droższe niż np. pasek rozrządu. Pasek jest tani w produkcji, lekki, cichy oraz nie wymaga smarowania. Celem poprawy właściwości oraz wydłużenia okresu ich eksploatacji konstrukcja pasków jest stale ulepszana. Obecnie wiele współczesnych silników wyposażona jest w pasek zębaty, choć nie sposób nie zauważyć rosnącego udziału napędów rozrządu realizowanych za pomocą łańcucha.

Układ rozrządu to nie tylko wał korbowy, wałki rozrządu wraz z kołami zębatymi czy elementy przenoszące napęd. To także wszystkie dodatkowe komponenty współpracujące z układem, takie jak np.:

- rolki napinające (napinacze),
- rolki prowadzące,
- pompy wody,
- pompy wtryskowe,
- bieżnie ślizgowe (w układach z napędem łańcuchowym) itp.

Układ zawierający powyższe elementy można nazwać napędem rozrządu.

Poniżej przedstawiono przykładowy układ rozrządu z napędem paskowym (rys. 1).


Rys. 1. Paskowy układ rozrządu (VW Polo 1.4 16V – AUA)
1 – pasek rozrządu
2 – koło zębate wału korbowego
3 – rolka napinająca (napinacz)
4 – pompa wody
5 – rolka prowadząca
6 – koło zębate wałka rozrządu zaworów ssących
7 – pasek napędu wałka rozrządu zaworów wydechowych
8 – koło zębate wałka zaworów wydechowych
9 – rolka napinająca (napinacz) paska napędu wałka rozrządu zaworów wydechowych
10 – rolka prowadząca

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 10

  • 4
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 3
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (3)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Warsztat.pl 3 4 dni temu Ekspert Continental odpowiedział na oba pytania: https://warsztat.pl/artykuly/w...
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Gery 2 14 dni temu A co z paskami które pracują w oleju? Silniki PSA.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Adam71 1 15 dni temu Chętnie przeczytałbym więcej o wymianie szpilek. Wiem że te z zestawów wielokrotnie potrafiły pękać. Dylemat dla serwisu - wymieniać szpilki czy nie ?
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony