Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  25.08.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 12 minut

Paskowy napęd rozrządu. Co każdy kierowca wiedzieć powinien?
Strona 4 z 4

Innym problemem jest uruchamianie silnika przez holowanie lub pchanie pojazdu, czyli sytuacja, gdy „padł” w samochodzie akumulator. Niestety takie działanie też może mieć niekorzystny wpływ na napęd rozrządu. Co może się wydarzyć?

W trakcie takiego uruchamiania silnika powstaje bardzo duże szarpnięcie paska poprzez koło zębate na wale korbowym. Niestety często napinacz nie jest w stanie całkowicie wytłumić takiego obciążenia. Pasek wchodząc na najbliższe koło zębate nie zazębia się całkowicie. Dochodzi wtedy albo do zerwania zębów paska albo jego przeskoku (zmienia się wtedy synchronizacja wał korbowy – wałki rozrządu) lub też do całkowitego zerwania paska. Może się też zdarzyć, że pasek zostanie tylko delikatnie uszkodzony, np. nastąpi delikatne podcięcie zębów paska przy ich podstawach. W konsekwencji żywotność i wytrzymałość paska gwałtownie spada. Skutkować to może tym, że w najmniej oczekiwanym momencie, np. przy ruszaniu, gwałtownym przyspieszaniu czy redukcji biegów, pasek nagle „straci” wcześniej uszkodzone zęby lub ulegnie zerwaniu. Trzeba pamiętać, że przy tego typu uszkodzeniach paska, mechanik bardzo szybko jest w stanie ustalić przyczynę, ze względu na charakterystyczny sposób uszkodzenia paska i jego zębów. A skutki, szczególnie finansowe, dla właściciela pojazdu są dotkliwe.

Podsumowanie.

Paskowy napęd rozrządu jest jednym z najważniejszych elementów silnika, mających bezpośrednie przełożenie na właściwą pracę całego układu rozrządu. Dlatego należy o ten układ starannie dbać. By zapewnić sobie bezawaryjną pracę silnika należy przestrzegać podstawowych zasad dotyczących prawidłowej wymiany w układzie rozrządu i eksploatacji pojazdu tj.:

- wymiana wszystkich elementów napędu zgodnie z wymaganiami producenta silnika i doświadczeniem mechaników, czyli nie tylko paska, ale również rolek napinających i prowadzących, pomp wody, śrub, nakrętek czy szpilek,
- usuwanie wszelkiego rodzaju wycieków (olej, płyn chłodzący) mogących mieć niekorzystny wpływ na żywotność paska,
- niemontowanie części zamiennych niewiadomego pochodzenia, niezapakowanych w oryginalne pudełka lub po przekroczonym terminie przydatności do użycia,
- unikanie uruchamiania silnika sposobem holowania lub pchania,
- niestosowanie żadnych środków chemicznych, mających pozornie poprawić jakość pracy paska lub usunąć „piski”.

źródło: Continental

Komentarze (4)

dodaj komentarz
  • ~ Kaja 4 ponad rok temuocena: 0%  Bardzo przydatny artykuł. https://www.blackcatstudio-lod...
    oceń komentarz 0 2 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Warsztat.pl 3 ponad rok temu Ekspert Continental odpowiedział na oba pytania: https://warsztat.pl/artykuly/w...
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Gery 2 ponad rok temuocena: 100%  A co z paskami które pracują w oleju? Silniki PSA.
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Adam71 1 ponad rok temu Chętnie przeczytałbym więcej o wymianie szpilek. Wiem że te z zestawów wielokrotnie potrafiły pękać. Dylemat dla serwisu - wymieniać szpilki czy nie ?
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony