Piszczenie hamulców to zjawisko, które może budzić niepokój u kierowców, ponieważ może wskazywać na problemy w układzie hamulcowym. Piszczenie klocków hamulcowych może być wynikiem wielu czynników – od zużycia, przez przegrzanie, po nieprawidłowy montaż czy wpływ warunków atmosferycznych. Czy jednak zawsze związane jest ono z zużyciem klocków hamulcowych?
Podróż samochodem powinna być z założenia komfortowym doświadczeniem. Współczesne auta średniej i wyższej klasy potrafią bardzo sprawnie izolować od dźwięków z zewnątrz podczas jazdy. Gdy do naszych uszu dobiega odgłos piszczenia podczas hamowania, możemy mieć w głowie kilka przemyśleń. Jednym z nich jest takie, które sugeruje, że nasz komplet klocków hamulcowych zużył się i potrzebna jest ich wymiana.
- Piszczenie klocków hamulcowych może być wynikiem wielu czynników – od zużycia, przez przegrzanie, po nieprawidłowy montaż czy wpływ warunków atmosferycznych. Ważne jest, aby dokonywać regularnych przeglądów układu hamulcowego i w przypadku pojawienia się piszczenia, podjąć odpowiednie działania diagnostyczne. Steinhof, jako producent wysokiej jakości klocków hamulcowych, stawia na bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania, oferując rozwiązania minimalizujące ryzyko wystąpienia tego rodzaju problemów - wyjaśnia Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof
Dlaczego hamulce piszczą?
Piszczenie klocków hamulcowych to wynik wibracji, jakie powstają w momencie kontaktu klocka z tarczą hamulcową. Wibracje te mogą być wywołane różnymi czynnikami, w tym montażem, warunkami eksploatacyjnymi czy nawet jakością użytych materiałów. Dźwięk ten jest najczęściej słyszalny przy delikatnym hamowaniu, co bywa irytujące, ale nie zawsze jest oznaką poważnych problemów.
Zużycie a piszczenie
W przypadku zużytych klocków hamulcowych piszczenie jest jednym z typowych objawów, szczególnie w starszych pojazdach, które nie posiadają czujników zużycia. W miarę starcia warstwy ciernej, odkrywa się metalowa blaszka, która przy kontakcie z tarczą hamulcową może wydawać charakterystyczny dźwięk. W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest wymiana klocków na nowe.
Jednak piszczenie może również występować w klockach, które nie są zużyte, a zostały przegrzane. Na ich powierzchni roboczej tworzy się szklista warstwa, która powoduje nieprzyjemny hałas. W takim przypadku zaleca się delikatne przetarcie klocków papierem ściernym w celu przywrócenia ich pierwotnych właściwości. Jeżeli problem dotyczy tarcz hamulcowych, które uległy odkształceniu, konieczna jest ich wymiana, ponieważ odkształconych tarcz nie da się przywrócić do pierwotnego stanu.
Inne przyczyny piszczenia
Nie zawsze jednak piszczenie oznacza zużycie lub przegrzanie klocka hamulcowego. Woda i zanieczyszczenia, które dostaną się pomiędzy klocek a tarczę, mogą powodować czasowe piszczenie, które ustępuje, gdy woda wyparuje lub zanieczyszczenia zostaną starte w procesie hamowania. Podobnie, nieprawidłowy montaż klocków może prowadzić do powstania wibracji i w efekcie piszczenia. Ważne jest, aby upewnić się, że wszystkie elementy układu hamulcowego są prawidłowo zamontowane, a w razie potrzeby poprawnie zamontować je ponownie.
Fot. Steinhof
Komentarze (0)