Piski zwykle pojawiają się podczas łagodnego hamowania – to efekt wibracji, w jakie wpada klocek hamulcowy po kontakcie z powierzchnią tarczy. Renomowani producenci stosują specjalne nakładki na płytki nośne klocków, które mają je neutralizować
Piszczenie hamulców to zjawisko często spotykane nie tylko w przypadku zużytych elementów układu hamulcowego, ale czasem także nowych. Może mieć ono kilka przyczyn, począwszy od nieprawidłowego montażu, przez zużycie eksploatacyjne, po okresowe przegrzanie. Poprawna diagnostyka jest kluczowa, aby poradzić sobie z tym problemem. Dlaczego klocki hamulcowe piszczą?
Piski zwykle pojawiają się podczas łagodnego hamowania. Jest to efekt wibracji, w jakie wpada klocek hamulcowy po kontakcie z powierzchnią tarczy. Renomowani producenci stosują specjalne nakładki na płytki nośne klocków, które mają te wibracje neutralizować, a tym samym poprawiać komfort użytkowania układu hamulcowego. W przypadku nowych klocków, jeśli po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów problem nie ustąpi, należy je wymienić na produkty wyższej jakości. Piszczenie nie musi być jednak związane wyłącznie z jakością klocków.
– Piszczenie może być generowane przez zużyte, ale także przegrzane klocki hamulcowe lub tarcze – mówi Adam Kurek, kierownik działu produkcji klocków hamulcowych w firmie Steinhof. – Szklista warstwa na powierzchni roboczej klocka, wytworzona na skutek przegrzania, powoduje nieprzyjemny hałas. Aby się jej pozbyć, klocek należy zdemontować i przetrzeć delikatnie papierem ściernym, kładąc go na płaskiej powierzchni, np. na stole. W przypadku przegrzania tarcz hamulcowych, w sytuacji stwierdzenia jakichkolwiek uszkodzeń lub odkształceń, w grę wchodzi jedynie wymiana na nowe. Odkształconym tarczom nie da się przywrócić pierwotnych parametrów użytkowych, dlatego nie warto ryzykować pogorszenia skuteczności układu hamulcowego i nierównomiernego zużycia jego elementów, w tym klocków.
Jeszcze inną przyczyną pisków są woda i zanieczyszczenia, które mogą dostać się pomiędzy klocek a tarczę. Możemy zaobserwować to szczególnie po wjechaniu w kałużę – gdy naciśniemy pedał hamulca, na mokrej tarczy często słychać pisk. Jest on jedynie okresowy i znika, gdy woda odparuje lub zanieczyszczenia zostaną starte podczas hamowania. Poza tym niektóre klocki hamulcowe w starszych samochodach, niewyposażonych w czujniki zużycia, sygnalizują starcie warstwy ciernej poprzez stopniowe odkrywanie blaszki na powierzchni. Po dotknięciu tarczy hamulcowej blaszka również może powodować pisk. W takiej sytuacji klocki hamulcowe podlegają wymianie.
– Klocki półmetaliczne, czyli takie, które najczęściej montuje się w cywilnych samochodach, mają to do siebie, że okresowo – z różnych przyczyn – mogą wydawać tego rodzaju dźwięki. Jako Steinhof wierzymy w to, że oprócz zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa, dobre klocki hamulcowe powinny zapewniać komfort akustyczny. Z tego względu neutralizujemy ryzyko wystąpienia wibracji poprzez zastosowanie w naszych klockach nakładki antypiskowej (często wraz z dodatkowymi nakładkami metalowymi) oraz mieszanki ciernej najwyższej jakości, opracowanej wspólnie ze specjalistami z Niemiec – podsumowuje Adam Kurek ze Steinhof.
Komentarze (1)