- Użytkuję od nowości SKODA Superb II (lipiec 2012 ) i mam aktualnie ponad 130 tysięcy km. przebiegu. Docierają do mnie sprzeczne informacje odnośnie terminów i przebiegów, kiedy wymiana zespołu rozrządu jet konieczna/ zalecana. W moim samochodzie jest silnik 20 tDi 125 kW. Raz słyszę, że 130 drugi raz 150 tysięcy km innym razem znowu, że 210 ale po 10 latach trzeba go wymieniac, bo pasek może się zerwać - pisze czytelnik, pan Jerzy. - Czy mógłby prosić o miarodajna informację w tym zakresie?
O udzielenie odpowiedzi poprosiliśmy Witka Rogowskiego z firmy HEPU.
- Najbezpieczniej jest dowiedzieć się w ASO Skody (podając dokładne dane samochodu) jaki jest wskazany moment wymiany – zdarza się, że wewnętrzne instrukcje sugerują skrócenie interwału. Generalnie, jeśli to silnik CBBB to wskazanie wymiany jest na 150kkm, jeśli CFGB to 210kkm. Moim zdaniem, jeśli w głowie właściciela auta pojawia się idea zmiany rozrządu to nie ma się co zastanawiać czy zmieniać teraz czy za x tysięcy kilometrów. Będzie nasłuchiwał czy się urwało czy nie przy każdym odpaleniu i gaszeniu silnika - mówi ekspert.
Po ilu kilometrach wymienić rozrząd?
Po odpowiednio wykonanej naprawie, pozostaje nam tylko jedno: nakleić na pokrywie rozrządu naklejkę z datą wymiany i przebiegiem oraz zaprosić klienta na ponowną wymianę układu rozrządu po przejechaniu kolejnych… no właśnie? Po ilu kilometrach wymieniamy rozrząd? Pierwsza wymiana powinna nastąpić zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Kiedyś najczęstszym przebiegiem było 90 tysięcy kilometrów. Później nastały czasy wydłużania przebiegów, aż do niebezpiecznych 180-210 tysięcy kilometrów. Obecnie producenci silników coraz częściej wracają do wartości 90 tysięcy kilometrów. Z kolejną wymianą układu nie warto czekać aż tak długo. Pamiętajmy, że wraz z rosnącym przebiegiem mamy do czynienia z coraz większymi luzami (osadzenia wałka rozrządu, wału korbowego, wytarte koła zębate), które mają negatywny wpływ na pracę układu rozrządu. Mechanicy często zalecają kolejną wymianę kompletnego układu po przejechaniu 60 tysięcy kilometrów, co wydaje się rozsądne i bezpieczne. Układ rozrządu jest tak trwały, jak trwały jest jego najsłabszy element. Warto o tym pamiętać wybierając odpowiedni zestaw naprawczy. W przypadku zestawów
Pamiętajmy, że układ rozrządu to jeden z tych elementów w samochodzie, który nie wybacza błędów, nie daje znać o zbliżającej się awarii – po prostu, przy którejś redukcji, przy kolejnym uruchomieniu lub zgaszeniu silnika pozwoli na bliskie spotkanie pary zawór-tłok drenując kieszeń kierowcy i mechanika - czego oczywiście nikomu nie życzymy.
Układ rozrządu – dlaczego lepiej wymienić 10 tys. km wcześniej… niż 300 m za późno?
Komentarze (4)